Slik bruker kommunene KI i kommunikasjon
Flere i det offentlige har tatt i bruk kunstig intelligens, men med en dose forsiktighet.
– Vi på Byrådsleders kontor er fremdeles i en utforskingsfase og er åpne og nysgjerrige på hva vi kan bruke KI til som gir merverdi for kommunen.
Det sier kommunikasjonssjef i Oslo kommune, Hanne Gjørtz, til KOM24.
Vi har hørt med en rekke kommuner om hvordan de har tatt i bruk kunstig intelligens i kommunikasjonsarbeidet sitt så langt.
Utviklingen skjer raskt, og de aller fleste byråene har kastet seg over den nye teknologien. Men hva med det offentlige?
– Vi har prøvd det noe ut i det strategiske kommunikasjonsarbeidet, blant annet på å lage rammeverk og sortere innhold i et par kommunikasjonsstrategier, sier Grjørtz.
Flere muligheter
Gjørtz sier at det kan hende KI i framtida kan brukes til medieovervåking og til å utarbeide medierapporter, men at de foreløpig bruker dyktige medarbeidere til den jobben.
– Den skal gjøres fort og vi er helt avhengig av at kvaliteten holder. Det er også planer om å prøve ut KI som redskap til å oppsummere tilbakemeldinger til kommunen, legger hun til.
Men de følger utviklingen tett.
– Etter hvert som KI-verktøyene blir modnere og «lærer» mer er vi sikre på at vi finner gode bruksområder som frigjør de kreative menneskene til å konsentrere seg om det KI ikke kan bidra med.
For kommunens ansatte er det utarbeidet en egen KI-veileder som skal sikre at de tar i bruk verktøyene på en lovlig, sikker og etisk måte. Denne veilederen forvaltes løpende, og en ny versjon kommer til høsten, opplyser Gjørtz.
Det er også opprettet et eget kompetansesenter for KI i Utviklings- og kompetanseetaten i kommunen.
– Alle ansatte har tilgang til Microsoft Copilot, og på kontorstøtteplattformen prøves Copilot nå ut på alle Office-verktøy. Kommunens felles IKT-løsninger skal legge til rette for utprøving av KI slik at den enkelte virksomhet kan teste nye verktøy som de ønsker.
Alle som jobber med kommunikasjon i Oslo kommune kan melde seg på kommunikasjonsforum, en nettverkssamling som foregår flere ganger i året. Her er bruken av kunstig intelligens tema med ulike innfallsvinkler.
– Bevisst
Eva Hille, kommunikasjonssjef i Bergen kommune, sier også at de følger med på utviklingen, og at de tester hvordan de kan bruke KI på ulike områder.
– Samtidig er vi bevisst på de etiske sidene ved KI og har derfor så langt ikke tatt dette verktøyet i bruk i stor grad. Det følger av digitaliseringsstrategien vår og den politiske plattformen at KI skal brukes på en trygg og forsvarlig måte i Bergen kommune, sier Hille.
De har utviklet noen retningslinjer med utgangspunkt i verdigrunnlaget deres, som innebærer det å være kompetent, åpen, pålitelig og samfunnsengasjert.
Her står det blant annet at det er tillatt å bruke KI til å lage bilder, så lenge de ikke er fotorealistiske. Dette har de prøvd ut flere ganger, og Hille trekker fram flere eksempler.
– Vi har brukt DALL-E til å lage illustrasjoner til Folkehelseoversikten for Bergen kommune. Vi har brukt transkriberingsfunksjonen i Stream som er en del av Officepakken til å lage undertekster til video.
– Vi bruker også plug-ins i Premiere for å ta bort støy fra lydopptak, som jo er den del av den vanlige programvaren, men likevel kunstig intelligens. Chatroboten Kommune-Kari bruker også KI.
Vigdis By er konstituert kommunikasjonssjef i Stavanger kommune. Hun sier at det er flere i avdelingen som bruker ChatGPT og Copilot som sparringspartner til tekster og innlegg i sosiale medier, og til oppsummeringer og oppstramming av tekst.
– KI er et nyttig tilleggsverktøy for mange, men vi har ikke laget noe overordnet strategi for bruken av KI, sier By.
Bruker det stadig mer
Morten Ellingsen, kommunikasjonssjef i Nordre Follo kommune, sier at de har en chatbot på nettsiden, og at de ellers i organisasjonen bruker Copilot i økende grad.
– KI-generering av bilder er et bruksområde, og å gjøre en tekst mer klarspråklig, sier han.
– ChatGPT brukes delvis for innspill til taleskriving, der vi tilpasser med fakta og egne innspill. Vi bruker Chat GTP også til inspirasjonsarbeid typ «Kan du skrive forslag til en god 8. mars-tale» og til kvalitetssikring av tekst, f. eks «Kan du skrive dette kortere»?, legger han til.
I Trondheim kommune sier Anne Therese Melbye, som er enhetsleder i kommunikasjonsenheten, at de så langt bruker KI i veldig liten grad.
– Vi ser helt klart at det kan effektivisere arbeidsprosessene våre og vi vil derfor jobbe med en plan på hvordan vi kan bruke KI i arbeidet vårt. Når det gjelder verktøy så har Trondheim kommune åpnet opp for at ansatte kan ta i bruk Gemini for Google Workspace, og det vil vi også prøve ut.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no