Prisvinneren mener man må tenke nytt om målgrupper: – Du kommer til å gjøre rent bord
Mark Adams mener markedsførere må tenke annerledes.
(LATTER): Under Den store annonsørdagen i regi av ANFO torsdag var Mark Adams til stede for hå snakke foran markedsførere i Oslo.
Adams jobber som Senior Vice president og Head of Innovation i VICE Media Group. Han ble også kåret til årets foredragsholder under konferansen.
Målgrupper
Briten, som hadde kommet helt fra Dubai til Norge, snakket blant annet om målgruppe-tenkning blant markedsførere.
Adams mener mange har feil framgangsmåte når de definerer hvem de skal treffe med sine budskap.
– Det er fort gjort.å tenke på alder og kjønn når man skal finne sin målgruppe for et markedsføringsbudskap. Detter utdatert, sa Adams fra scenen.
Han mener blant annet at internett viser hvor mye mer hobbyer og digitale fellesskap har å si i dag.
– Dette er dødsseriøst. Internett er et paradis for folk med ulike hobbyer, og de søker sammen. Hobbyer, personlighet og verdier bør tillegges mye mer betydning når markedsførere starter en prosess.
– Ekte innsikt
Adams mener markedsførere har et unikt utgangspunkt, som lar dem tenke på kulturell kapital og verdier, framfor bare økonomisk fortjeneste.
Det siste kan i stor grad overlates til andre i organisasjonen, slår han fast.
– Demografi er dødt. Du kan ikke lenger tenke «vi går for folk i dette området, i denne alderen».
Han dro opp Donald Trump og Elton John som et eksempel på to personer på samme alder, men som ikke er like i det hele tatt.
–Vi må ha ekte innsikt. Og det får du hvis du finner disse enorme fellesskapene som snakker sammen på nett. Potensialet her er enormt. Du kan enten velge å konkurrere med de ulike nettverkene, eller du kan jobbe med dem. Og jobber du med dem, kommer du til å gjøre rent bord som markedsfører, sa Adams.