Monna Nordhagen snakker foran en forsamling.
Monna Nordhagen mener kundene kan bidra til å bygge en god merkevare.

Merkevare-Monna mener dette er hemmeligheten bak en god merkevare

Monna Nordhagen ønsker å få frem hvor viktig merkevarebygging er for norske bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Monna Nordhagen jobber i konsulentselskapet Mars, som i desember i fjor ble kjøpt opp av reklamebyrået TRY.

Nordhagen har blant annet kompetanse innen forretningsstrategi og metodeutvikling. Onsdag denne uken holder hun fagfrokost i Bergen med merkevarebygging som tema. Akkurat dette har hun jobbet med i 30 år.

– Det må være lov å si at jeg synes det er litt stas å bli kalt merkevareguru? Jeg tolker det ikke veldig høytidelig, men jeg er ekstremt opptatt av å finne gode metoder innen forretningsutvikling. Og det har jeg brukt veldig mye tid på, sier Nordhagen og ler.

Oppsving

Flere norske bedrifter prioriterer det å bygge sin merkevare høyere enn de gjorde før. Det tror Nordhagen at det finnes to hovedårsaker til.

– Merkevarestrategi har fått større oppmerksomhet i løpet av de siste ti årene. Det ble ekstra tydelig i 2020 da koronaviruset brøt ut. Under kriser og uvanlige eller usikre tider kommer spørsmålene fort hva som er viktig for virksomheten - representert ved merkevaren.

Hun mener flere har innsett at kunden er viktigst for bedrifter når det gjelder å spre sitt budskap.

– Verktøyene vi har i dag for å bygge merkevare er annerledes enn de vi hadde før. Det er rett og slett bedre forhold for å kunne få det til. De gamle metodene er ikke nødvendigvis feil, men de er ikke like hensiktsmessig som før.

Noen henger etter

Nordhagen driver Mars sammen med sin kollega Kirsti Rogne. Målet deres er å bidra til å bygge merkevarer som folk bryr seg om.

Ifølge Nordhagen er det fortsatt mange som har mye å gå på.

– Jeg mener hardnakket at merkevaren er en strategisk ressurs, på lik linje med en tydelig forretningsstrategi, en god personalpolitikk, god økonomistyring og lignende. De siste ti årene har mange skjønt dette og blitt veldig gode på det.

– Samtidig er det blitt veldig strekk i laget. De flinke er veldig flinke og tar det på blodig alvor. Mens noen er fremdeles der at de tror de i kommunikasjonsavdelingen driver med mindre viktige ting. Så jeg tror spennet er veldig mye lenger enn før.

En merkevare som det jobbes godt med vil på sikt skape et tettere bånd til kundene, mener hun. Nordhagen har også et eksempel på noen hun mener har greid dette.

– Jeg mener at det aller beste eksempelet fra nyere tid i Norge er Vipps. Nesten alle seg å bruke Vipps av venner, familie og kolleger. Vipps har skjønt at brukerne er den viktigste kommunikasjonskanalen og de fikk merkevaren til å spre seg gjennom en tydelig nytte og ved å komme seg inn i vokabularet vårt.

Powered by Labrador CMS