Merkevaren Rema 1000 knuser Lego i Danmark – Sliter mer i Norge
Rema 1000 har klatret til topps både på bærekraftsmåling og på merkevaremåling i Danmark. Skylder på slitasje for dårligere resultat i Norge.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg tror hemmeligheten bak all merkevarebygging at du må holde det du lover og gjerne levere mer enn du har lovd. Og om du gjør det over tid så får du betalt for det, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail der Rema 1000 inngår, til KOM24.
Nylig ble det kjent at Rema 1000 hadde klart kunststykket å bli den sterkeste merkevaren i Danmark, foran en dansk gigant som Lego.
Han mener det handler om hardt arbeid over lang tid som er årsaken til at de har klatret til topps.
Ti år med stillstand
– Det aller viktigste er at vi har veldig sterke lokale næringsdrivende som kjenner kundene sine og bor i nabolaget og kjenner lokalsamfunnet og deler ut fruktkurv til skolekorpsets julekonsert og blir sterke deltakere i lokalsamfunnet. Det tror jeg er den viktigste delen, sier han.
I dag har Rema 1000 361 butikker og over 14 000 ansatte i Danmark.
Historien begynte helt tilbake i 1994 da de kjøpte opp de danske kjedene Løvbjerg og Prisa og døpte om butikkene til Rema 1000 og konverterte dem fra å være en filialkjede til å bli franchisetakere.
De første tiårene skjedde det ikke så mye, men fra 2004 tok det av i Danmark.
– Det var først i 2004,2005 og 2006 vi virkelig forsto at vi måtte passe på at vi var en skikkelig discounter og hadde skikkelig troen på lavpriskonseptet vårt, for det hadde væt litt så som så de første ti årene, innrømmer Reitan.
Full jubel på kontoret
Han sier at man må gå hundre prosent inn i det konseptet man har bestemt seg for å være og rendyrke det.
– Så startet vi en modernisering av lavpriskonseptet Rema 1000 i Norge som ble veldig bra her men som nesten ble enda bedre suksess i Danmark, sier han og forteller om et konsept med mye ferskvare, fokus på frukt og grønt og rett og slett en mye mer fargerik lavprisbutikk enn man var vant til på 80-tallet.
– Det var suksess for oss, sier han.
Reitan sier det var full jubel på kontoret da merkevaremålingen ble kjent.
– Det var nesten uvirkelig. Vi driver med melk og brød og konkurrerer med Spotify og Netflix og Lego. Så det er nesten litt uvirkelig, sier han.
Han peker samtidig på at det er nesten ikke noe sted man besøker oftere enn dagligvarebutikk.
Sliter mer i Norge
– Og om man finner sin favorittbutikk og blir kjent med Kari i kasse èn, så er det en fargerik og viktig del av livet. Så om man gjør det på riktig måte og klarer å skape den butikken som har en rolle i folks liv, så har du impact, peker han på.
– Dere er best i Danmark, men ser man på merkevaretallene for Norge så er dere ikke på topp. Hvorfor gjør dere det ikke så bra her som i Danmark?
– Det er nok litt slitasje. For Rema 1000 Norge har vært Norges sterkeste merkevare i mange, mange år og er nok fortsatt en av Norges sterkeste merkevarer. Men det er nok noe slitasje og så har vi hatt noen uheldige situasjoner som har gjort at vi har fått oss en skramme.
– Som for eksempel?
– Bestevenna i 2017 for eksempel, som gjør at vi har brukt litt tid på å gjenopprette tilliten til alle våre kunder, sier han.
Men Reitan sier at de nå stiger på alle målinger og det samme gjør markedsandel og omsetningen.
– Så vi vet vi jo at Rema 1000 Norge er storebror til Rema 1000 Danmark, men nordmenn er mye mer vant med Rema 1000 enn danskene, det er ikke like spennende i Norge som Danmark, sier han
Men det er ikke bare på merkevaremålinger de går til topps, også på en fersk bærekraftsmåling, Sustainable Brand Index, går de til topps.
– Vårt bærekraftsarbeid de siste 15 årene har vært fantastisk og vi har fått kommunisert det, så det liker kundene godt og så er det discount. Valuta for pengene er enda viktigere for danskene enn det er for nordmenn og vi er alle glade i å få mest mulig for minst mulig og når du da leverer over tid, så får du betalt, mener Reitan.