Sløseriombudsmannen (til venstre) er ikke begeistret for Fjellinjens pengebruk.

Sløseriombudsmannen raser mot Fjellinjens byråsamarbeid: – Unødvendig

Bompengeselskapet får kritikk for sitt nye samarbeid med byrået Bleed.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag forrige uke kom nyheten om at bompengeselskapet Fjellinjen samarbeider med byrået Bleed om merkevare og design.

Fjellinjen AS er et regionalt bompengeselskap, organisert som et aksjeselskap. Selskapet er eid av Oslo kommune (60 prosent) og Akershus fylkeskommune (40 prosent).

Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen, var raskt ute med å kritisere selskapets pengebruk på Facebook.

– Fjellinjen som samler inn bompenger i Oslo skal bruke penger på tjenester fra PR-byrået Bleed. De mener det er et problem at for få vet hva bompengene brukes på. Men nå vet vi altså det – bompenger brukes på PR-kampanjer for de som krever inn bompengene, skrev Søberg.

Ikke begeistret

I et intervju med KOM24, utdyper han kritikken.

– Jeg synes det er veldig unødvendig pengebruk. Fjellinjen leverer en tjeneste som du ikke kan velge bort, og de konkurrerer ikke mot noen andre. Folk må betale bompenger, og det må de uansett hvor bra omdømmet til Fjellinjen er, sier Søberg.

Fjellinjen har tidligere blitt kritisert på grunn av en «Love Actually»-inspirert julekampanje, som ble vist på 94 ulike steder på T-banen i Oslo og Bærum.

Formålet deres er å øke kjennskapen blant folk til hva bompengene faktisk går til, har kommunikasjonssjef Arne-Petter Lorentzen tidligere forklart.

– Jeg tror dette kan bli litt paradoksalt, fordi omdømmet deres kan bli dårligere når folk ser at pengene brukes på et byrå, sier Are Søberg.

Han mener Fjellinjen ikke bør engasjere seg åpent i diskusjoner om bompenger, som de siste årene har vært et politisk betent tema.

– Hvordan man skal betale for veier, er et politisk spørsmål. Jeg synes ikke det er naturlig at et selskap som er kommunalt eid, snakker om det.

Forsvarer pengebruken

Arne-Petter Lorentzen i Fjellinjen svarer på kritikken fra Søberg. Han skriver at de har hatt rammeavtaler med ulike designbyråer helt siden 1990, og at dette derfor ikke er noe nytt.

– Disse avtalene har i årenes løp bistått med design av blant annet årsrapport og nettside. Fjellinjen er en liten og effektiv organisasjon med ett årsverk på kommunikasjon og rundt 30 ansatte totalt. Selskapet kjøper tjenester i markedet fordi det er effektivt og kostnadsbesparende. Alternativet er å ansette flere, noe jeg er sikker på at Sløseriombudsmannen vil mene er en dårlig idé, sier Lorentzen. 

Videre opplyser han om at Fjellinjen etter en offentlig anbudsrunde inngikk en fireårig rammeavtale med Bleed i januar i år. 

– Bleed har nettopp bistått med design av årsrapporten vår. Innholdet i årsrapporten sto Fjellinjen for. Avtalen med Bleed har en potensiell totalverdi på 1,6 – 2 mill. Den brukes ved behov, og Fjellinjen faktureres per time brukt, sier Lorentzen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS