Avviser at de har gått konkurs
Mikael Sivertsen sier at ryktene om deres død er betydelig overdrevet og varsler nå et comeback i sosiale medier.
– Jeg trodde verden hadde glemt meg. Men da noen tok kontakt for de trodde vi var lagt ned måtte jeg skrive denne posten.
Det sier Mikael Sivertsen til KOM24.
For mange er Sivertsen kjent som kundeservice-legenden på Altibox som svarte kundene på en sånn måte at han ble kjent landet over. Men det er mange år siden og sommeren 2021 startet han og kompisen Gunnar Grude Ueland opp SUME Consulting.
Planen var å drive med rådgiving til en rekke selskaper, men gamle vaner er vonde å vende og i februar 2023 ble det kjent at de hadde overtatt all kundesenterdrift for REMA 1000 Norge.
I tillegg til det operasjonelle så er de også inne og ser på hele kundereisen og bidrar til optimalisering rundt den.
Som en konsekvens at det har all rådgiving og konferanse-aktivitet blitt lagt mer eller mindre på is for å maskineriet opp og gå. Når da SUME Consulting DA ble lagt ned i høst begynte ryktebørsen å gå og man trodde selskapet var gått over ende.
Men forklaringen var enklere enn som så, for nå har de etablerte SUME Consulting AS.
Forskjellen på et AS og et DA er at Ansvarlig selskap (ANS) hvor deltakerne har ubegrenset, personlig ansvar for selskapets forpliktelser. Ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) hvor deltakerne har delt ansvar for selskapets forpliktelser.
Nå har SUME Consulting vokst fra å være et deltidsprosjekt ved siden av sine andre jobber til å bli et fulltidsprosjekt som lønner sju personer.
Hovedgrunnen til det er den store REMA-avtalen deres.
– Nå kikker vi på mulighetene for å få inn flere kunder nå når vi har stabilisert oss, sier han.
– I år har vi sett at behovet mer har vært å jobbe med de kundene vi har, få rutiner på plass og få inn nye ansatte. Men nå vil vi bli mer synlige i markedet, så får vi se hvilken vei vi tar. Men det er kunder vi har snakket med tidligere som kan forvente å høre fra oss igjen, sier han.
Derfor skal 2025 nå bli et vekstår for dem. Nøyaktig hva eller hvordan er ikke spikret og skal gjøres på et styremøte seinere i desember. Men Sivertsen deler noen tanker.
– Vi vil gjerne ha en stor kunde til, en nasjonal, så får vi se hvordan vi angriper det, sier han.
De har ingen konkrete på hånd, men han sier de har noen kalde leads de vil følge.
– Det er noen vi har vært inne og gjort noe prosjektarbeid for som kan være aktuelle. Så om vi ikke er i fryseboksen, så er vi heller ikke i steikeovnen, billedlegger han det.
Nå ser han fram til å kunne jobbe mer med SUME Consulting framover.
– Det viktige er at vi ikke vokser og blir for store, for fort. Vi vil ha kontrollert vekst, vi lir ikke av stormannsgalskap, sier han.
Målet er først å få alle de sju ansatte i fullt arbeid. Nå har de to stykker ute i mammapermisjon og to stykker som ikke jobber fulltid enda. Så vil de se på hvordan de kan vokse videre etter det.
– Det viktigste er at vi kan håndtere de oppgavene som er og være noe annet enn et kundesenter men og være daglige ledere og SUME Consulting, sier han.
Som en konsekvens av det varsler han og at han kommer til å bli mer synlig på LinkedIn. Der har han før delt både humoristiske ting og svært personlige ting før.
– Dette blir nok omstarten på aktiviteten min der, ja, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no