– I dette tilfellet er det mye feil kommunikasjon, og en idé hadde vært å forklare hva bærekraft egentlig er og hva det handler om, sier Hanne-Lene Dahlgren.

Hanne-Lene slakter NRK Super for pølse-reklame og grønnvasking mot barn

– Uansett hvordan man vrir og vender på det – så er pølser langt ifra bærekraftig. Det er skikkelig trist at dette innslaget pusher et forbruk vi egentlig burde begrense på alle mulige områder, sier Dahlgren.

Publisert Sist oppdatert

5. januar viste NRK Super et innslag fra en pølsefabrikk, med overskriften «Derfor er pølser bærekraftig».

Det får bærekraftsinfluenser og grunnlegger av bærekraftsselskapet Team Tomorrow, Hanne-Lene Dahlgren til å reagere.

– Jeg synes det er trist at dette innslaget er laget av NRK Super. Og grunnen til at jeg reagerer så sterkt, er fordi jeg vet at de har så mye høyere standard enn den pølse-reklamen som ble vist tilbake i januar, sier Dahlgren til KOM24.

Tydelig grønnvasking

Hun fikk flere meldinger om det nevnte innslaget like etter at det ble publisert.

– Akkurat på dette tidspunktet hadde jeg mer enn nok å holde på med, så jeg hadde rett og slett ikke tid til å undersøke dette nærmere. Og for å være helt ærlig, jeg vet jo at flere har klaget på dette, så jeg forventet at de tok vekk klippet, men etter seks uker har de fremdeles ikke gjort noe.

I januar ble det kjent at Dahlgrens Team Tomorrow utvidet kraftig med morselskapet Holding Tomorrow – og lanserte to nye selskaper. Hun synes det er rart at NRK Super-innslaget fortsatt er tilgjengelig.

– For dette er jo helt tydelig grønnvasking, mot barn. Men jeg forstår at det kan være for komplisert å rette opp og forklare – og derfor mener jeg at det eneste riktige er å fjerne innslaget.

Dahlgren mener dette er en fin anledning til å forklare bærekraft for NRK Super-seere.

– I dette tilfellet er det mye feil kommunikasjon, og en idé hadde vært å forklare hva bærekraft egentlig er og hva det handler om.

For hun synes det er trist at innslaget har fått tittelen «Derfor er pølser bærekraftig».

– Påstanden om at pølser er bærekraftig nevnes ikke i en bisetning – det er faktisk tittelen. Hadde dette vært et vanlig innslag, hadde jeg ikke brydd meg på samme måte – men dette er laget for barn – og det er nettopp det som gjør det så trist.

Har mottatt klager

Prosjektleder Ana Leticia Lourenço Sigvartsen i Supernytt, sier det er svært høy for å fjerne allerede publisert innhold.

Prosjektleder i Supernytt, Ana Leticia Lourenço Sigvartsen, skriver i en e-post til KOM24 at det nevnte innslaget handlet om matsvinn og hvordan det er mulig å kaste mindre av dyret når det først har blitt slaktet.

– Vi valgte å besøke en pølsefabrikk for å vise hvordan pølseproduksjon kan være et eksempel på dette. Vi tok utgangspunkt i uttalelser fra forsker Rune Rødbotten ved Nofima gitt til forskning.no.

– I ettertid ser vi at det burde ha kommet tydelig frem i innslaget hvilke kilder saken var basert på. I tillegg kunne vi vist flere perspektiv på bærekraft. Redaksjonen har mottatt to klager om innslaget i tillegg til Dahlgrens omtale.

– Skikkelig trist

Bærekraftsinfluenseren er selv stor fan av NRK Super.

– Jeg synes det lages så mye bra, og jeg har aldri vært bekymret for å la mine barn se på Supernytt. Og derfor følger jeg ikke så godt med på hva som vises der, men dette innslaget er grønnvasking i den tryggeste rammen vi har for barna våre.

Dahlgren tror ikke NRK Super har laget innslaget med intensjon om å feilinformere.

– Bærekraft er komplisert, og det er svært lite som er bærekraftig. Det er alltid flere sider av en sak, men når man snakker om at noe er bærekraftig, sier man at det er noe man kan bruke, og i dette tilfellet spise, resten av livet – hvor man går i null, men helst i pluss.

– Og uansett hvordan man vrir og vender på det – så er pølser langt ifra bærekraftig. Det er skikkelig trist at dette innslaget pusher et forbruk vi egentlig burde begrense på alle mulige områder. Og at vi burde lære barna riktig fra starten av.

Høy terskel for å fjerne innhold

Supernytt formidler nyheter for barn mellom 8 og 12 år. Dahlgren har fortsatt et håp om at NRK Super retter opp.

– Jeg håper de tar en intern opprydding i egne rutiner, og undersøker med eksperter når det gjelder slike viktige temaer. Det at pølser er bærekraftig er jeg sikker på at ingen ekspert innen bærekraft ville godkjent.

– Også skal det sies at jeg virkelig heier på NRK Super og Supernytt, men dette var dessverre ikke bare litt overskridende, men veldig feil.

Prosjektleder Sigvartsen forklarer at terskelen er svært høy for å fjerne allerede publisert innhold.

– Men vi kommer til å legge inn en merknad i saken om hvilke kilder som ble brukt i innslaget. Vi vil også følge opp med saker som gir barna en større bredde og mer kunnskap om tematikken.

Powered by Labrador CMS