Mener norske fotballklubber bør bli bedre på sosiale medier: – Burde vært påbudt
Sosiale medier prioriteres ulikt blant toppklubber i Norge.
Flere norske fotballklubber har de siste sesongene slitt med lave tilskuertall på kampene sine. En nøkkel for å skape interesse blant lokale supportere kan være å øke aktiviteten sin på sosiale medier.
Det mener tidligere fotballkommentator for Discovery, Marcus Sikveland. Han la ut en tråd på Twitter der han rettet kritikk mot norske toppklubbers bruk av sosiale medier
– Det startet med at jeg både som kommentator og tilskuer ofte sjekket Twitter for å finne lagoppstillingene til lagene før kamp. Det har irritert meg i lang tid at jeg i mange tilfeller ikke har funnet noe som helst. Noen ganger står det ikke en gang at det er kamp, sier Sikveland til KOM24.
Spesielt yngre supportere er lettere å nå gjennom disse kanalene, mener han.
– Jeg tror man går glipp av noe der. Vi vet hvor mye tid de yngre bruker foran skjerm, og da er det rart at ikke flere legger mer vekt på dette.
Ressurser
Ikke alle klubbene i Eliteserien og OBOS-ligaen har penger og ansatte nok til å bruke mye tid på sosiale medier. Det forstår Sikveland. Likevel bør det være mulig å prioritere det i større grad, ifølge kommentatoren.
– Jeg blir litt forundra hvis man ikke klarer å sette av noe som helst til det. Det kan også ha mye å si for markedsføring og klubbenes evne til å tiltrekke seg sponsorer. Jeg tror det må finnes en eller annen fyr i hvert område som kan være interessert i å drive litt med sosiale medier for klubben sin. Det burde vært påbudt. Dette trenger overhodet ikke å være en 100 prosent stilling.
Sikveland sier også at hvilke sosiale medier man velger å ta i bruk kan tilpasses etter hva man ønsker å oppnå.
– De aller yngste bruker TikTok. Instagram er enklest med tanke på å vise fram sponsorer og for å få til en miks av bilder, videoer og stories. Twitter er kanskje best for de som er hakket mer interessert.
Ingen som jobber fullt og helt med sosiale medier
En av klubbene som ble nevnt i Sikvelands Twitter-tråd var Viking. Stavanger-klubben er å finne på en rekke sosiale plattformer, men prioriterer noen av dem høyere enn andre.
– Vi har ingen som er ansatt for å drive spesifikt med sosiale medier. Likevel føler jeg ikke at vi blir overgått av andre klubber i Eliteserien, sier markedssjef i Viking, Kjartan Salvesen.
Han påpeker derimot at de har en tydelig kommunikasjonsstrategi som også gjelder for bruken av sosiale medier.
– Som enhver bedrift har vi en kommunikasjonsplan. Men når det gjelder sosiale medier har vi et veldig avslappet forhold til det som publiseres. Vi ønsker å ha det litt usminket, da mye av det som legges ut nå om dagen er veldig pyntet.
Salvesen forteller at de har fem eller seks personer som alle har tilgang på kontoene deres på ulike plattformer. Arbeidet med dette skjer spontant.
– Vi bruker gjerne spillerne våre som lager content fra treningsleirer og kamper. Hvis noen har en idé, så kan det skje veldig spontant. Vi er egentlig overalt, men vi har valgt å kutte Snapchat da vi fant ut at det var bedre å bruke tid andre steder.
Satser
I Trondheim er Rosenborg svært fornøyd med sin YouTube-serie kalt «Innsiden». Kommunikasjonsansvarlig i klubben, Jørgen Stenseth, sier at de gjorde et bevisst valg ved å satse på denne måten.
– YouTube-kanalen fantes, men var ubrukt ganske lenge. Med «Innsiden» valgte vi å ta den i bruk på en helt annen måte enn før. Jeg er ganske sikker på at den serien treffer de riktige folkene, i tillegg til at den får fram våre verdier, sier Stenseth.
Flere klubber har de siste årene valgt å være mer åpen om det som skjer i garderoben, på treningsfeltet og ellers.
Dette krever naturligvis ressurser, noe Rosenborg har.
– Vi har valgt å satse på det. I tillegg til meg selv har vi to personer som jobber med innholdsproduksjon i Rosenborg. Første steg for å bli god på sosiale medier er at du rett og slett må velge å sette av ressurser til det.
– Samtidig skal det sies at man ikke trenger å ha to som jobber med det, slik vi har. En kan bruke mindre ressurser og få et ganske likt uttrykk som det vi har klart. Men det handler om å innse at alt ikke kan gjøres med venstrehånda til enhver tid. Det må tas på alvor, selv om jeg selvfølgelig skjønner at ikke alle kan gjøre det samme som oss.
Lettere når det går bra
Kristiansund BK er også en klubb som Marcus Sikveland nevner. Han mener de kunne gjort mer for å mobilisere publikum da de kjempet for å unngå nedrykk fra Eliteserien i fjor.
– De var i nedrykkskampen lenge i fjor. Da var det ingenting på Twitter eller TikTok for å skape engasjement, sier Sikveland.
KBK rykket til slutt ned, og skal spille i OBOS-ligaen kommende sesong. Markedsansvarlig i klubben, Karoline Almvik, erkjenner at de kunne vært mer aktiv i sosiale medier. Samtidig påpeker hun at dette er vanskeligere i tunge tider.
– Det er helt sikkert riktig. Men det er mye vanskeligere å kommunisere når det går dårlig på banen enn når det går bra. Det er en ekstremt stor forskjell på det. Vi vant ikke en eneste kamp på veldig mange runder, og da får du ikke gode bilder eller videoopptak som du kan legge ut. Du vil jo aller helst vise fram guttene når de vinner, sier Almvik.
Hun deler ansvaret for klubbens kontoer på sosiale medier med én annen person. Begge to har også andre oppgaver i tillegg.
– Vi bruker spesielt Facebook og Instagram. Vi har en konto på Snapchat, men den har vi sluttet å bruke. Når det gjelder Twitter hadde vi noen frivillige før som var veldig flinke. Men når de ikke kunne fortsette ble det mindre aktivitet der.
Almvik regner med at de vil skru opp bruken av sosiale medier framover.
– Vi gjør vårt best med de få ressursene vi har. Men vi kan også bli bedre. Jeg tror det kommer til å bli bedre den kommende tiden.