Mens Oslo-byråene melder om krise har Melvær&Co rekordtall og starter nytt byrå
– Vi har vært rigget for krise hele tiden. Men nå har vi litt for mye å gjøre og må utvide kapasiteten.
– Vi er ikke så interessert i hva alle andre gjør, det har vi aldri vært. Men dette virker som rett tid å satse på og vi tror heller ikke på å satse når alle andre satser. Det er nødvendigvis ikke det aller smarteste. Skal du skille deg ut kan du ikke gjøre det som alle andre gjør.
Det sier Andreas Melvær til KOM24.
I en verden der reklamebransjen i store byer som Oslo og Bergen har opplevd en tøff høst og vinter blåser det en annen vind i Stavanger.
Tidenes beste
I alle fall for gjengen i Østre bydel i Oljehovedstaden. For der opplevde Melvær&Co et knallår i fjor der de hadde en omsetning på 30 millioner kroner, der byråomsetningen var på 25 millioner kroner. Av det fikk de et resultat på 2,5 millioner kroner.
Og 2023 tyder alt på at blir tidenes beste ikke-ONS år for dem.
For i Stavanger er det sånn at når en av verdens største energimesser blir avholdt går og omsetningen i de kreative bransjene til himmels. Men ONS blir bare avholdt annethvert år, så i oddetallsår ser verden litt annerledes ut.
Men 2023 blir altså et bra år for gjengen bak Melvær&Co.
– Byråproduksjonen er høyere enn i snitt òg i måneder som normalt sett ikke er gode. Januar og februar er normalt sett tøffe og vi pleier å komme dårlig ut fra hoppkanten, det har vi ikke gjort. I år er det gode måneder, noe som aldri har skjedd før, sier Melvær.
Starter designstudio
Som KOM24 kunne melde i vinter har gjengen bak Melvær&Co fått med seg flere internasjonale navn og etablert SmplCo der man lager prototyper tidlig i prosjekt for å få de opp og stå og nå skjer det enda flere ting der nede.
For nå starter de opp et nytt byrå, et designstudio som skal gå under navnet Studio Blunt.
Han kaller det en spissing i forhold til det de allerede gjør.
– Vi har i lang tid vært litt underbemannet. Vi har store kontrakter ut 2024 og vi har en veldig stor kundeportefølje. Vi er veldig trygge på at med mengden arbeid vi har, er dette riktig å gjøre, sier han og er tydelig på at dette er uten stor risiko for kjernevirksomheten deres.
Melvær sier at de merker godt at investeringsviljen er tilbake i olje og gass-bransjen, noe de ser igjen med en økning i den typen kunder.
– Det grønne skiftet hjelper oss, det skjer mye innen det, sier han.
Men det har vært tøffe år i Stavanger og. De har måttet jobbe hardt for å få inn andre kunder enn energibransjen.
– Siden jeg tok over har det vært finanskrise, oljekrise, pandemi og så krig. Vi har alltid drevet med å optimalisere, gjøre ting effektiv og uten unødvendige prosesser. Vi har vært rigget for krise hele tiden. Men nå har vi litt for mye å gjøre og må utvide kapasiteten. Da er det fint å kunne gjøre det på tvers av disse tre selskapene vi har, sier han.
Annen type struktur
Han sier at med denne tilnærmingen har de fått nye perspektiv inn i byrået og han mener de leverer bredere og vil være mer interessant som bedrift.
– Du klarer ikke å ha disse tilbudene uten en annen type struktur. Da trenger du et eget fagmiljø, for det er annerledes enn byrå og kommunikasjonstjenester, sier han.
Han peker på at de og tiltrekker seg en annen type oppmerksomhet og peker på at de med SMPL CO-satsingen er blitt aktuelle for å snakke på London Tech Week og at de har fått inn Michael Millar på eiersiden av Melvær&Co.
Han har kjøpt 10 prosent av byrået og er med det den tredje største eieren etter daglig leder Dag Andreas Olsen, som har nesten 50 prosent og Melvær selv som nå har rundt 38 prosent eierandel av byrået.
Melvær sier det er en bevist strategi.
– Nå tiltrekker vi oss folk som ikke nødvendigvis er så interessante for byrået, sier han.
Mens SmplCo startet opp i vinter er planen at designstudioet skal opp og stå over sommeren.
– Vi er i oppstarten og setter sammen teamet som skal gjøre det nå, sier han. Byrålederen blir Linda Voll, som de henter fra egne rekker.