Lilja Westerlund, FHI, sier at budsjettkutt har fått dem til å tenke mer kreativt.

FHI måtte ta grep: – Det var mye tall som både media og befolkninga gikk seg litt vill i

Da pandemien kom innsåg FHI at de måtte ta illustrasjonsgrep.

Publisert

– Jeg skal ikke si at strategien var så tydelig fra begynnelsen av, den jobbet seg fram som et behov.

Det sier Lilja Westerlund, senior kommunikasjonsrådgiver ved Folkehelseinstituttet.

FHI har tatt det de selv mener er store steg når det kommer til forenkling og illustrering av sitt eget innhold.

– Mye tall

De hadde så smått begynt å bruke infografikk og begynt å illustrere enkelte ting på veiledere i 2019, men det var først da koronapandemien rammet landet at det ble fart i illustrasjonsarbeidet.

– Under pandemien var det mye informasjon og det var vanskelig informasjon og det forandret seg ganske mye hele tiden, sier Westerlund.

De så hvor mange som misforsto og tolket tall fra ukesrapporten feil, derfor lagde FHI egne illustrasjoner under pandemien som illustrasjonen om vaksinasjon og innlagte på sykehus som gikk viralt.

Det var slike illustrasjoner FHI begynte å lage under pandemien.
Det var slike illustrasjoner FHI begynte å lage under pandemien.

– Det var mye tall som både media og befolkninga gikk seg litt vill i. Det var en av de konkrete anledningene der det var nyttig å sitte med kompetanse og raskt utarbeide både ideene men og gjennomføringa.

FHI bruker fortsatt byrå til enklere ting, men når det gjelder innhold som er ment for SoMe, fagartikler, fhi.no, for å forstå ting enklere, eller bare sette opp et godt flytskjema, så lager de egne illustrasjoner.

Westerlund sier de har gode erfaringer med det.

Fikk ryddet unna misforståelser

– Det var lettere å få et budskap inn om man hadde en illustrasjon som var ganske konkret og klarte å formidle et budskap så folk skjønte hva det handlet om, sier hun.

Hun mener at en bra ting med å bruke illustrasjoner er at de kan gjøre komplisert fagstoff forenklet.

– Men det er og bra for oss å forstå fagfolkene og rydde unna misforståelser, sier hun.

I begynnelsen var alt manuelt arbeid og det var i utgangspunktet Westerlund som gjorde det meste. I tillegg hadde de særlig en intern som kunne mye grafikk.

– Vi lærte mens vi gikk, sier hun.

Hun forteller at da man begynte med grønne og gule land så måtte alt lages.

– Det begynte med å manuelt sitte i illustratør og merke det som var grønt. Da jobbet vi hele tiden og sa ja til det meste, for det ble forventet at vi skulle lage en graf eller kart, sier hun.

Behovet for at flere i avdelingen lærte seg å lage illustrasjoner dukket opp fordi de er så aktive i sosiale medier.

De skjønte fort at de måtte systematisere det og gjøre ting mer effektivt.

Så når pandemien var over etablerte de et visuelt team der de tar inn illustrasjoner og alt som går på bildebanker og andre visuelle og grafiske produkter og grafisk profil.

Store kutt

De er fem personer på teamet, som også har andre arbeidsoppgaver, og til sammen utgjør de rundt to årsverk som jobber med det visuelle.

Dette bildet hadde tidligere blitt laget for en studie i 2022 for senteret til FHI for forskning på epidemitiltak (CEIR). En i visuelt team tilpasset dette fra å være en tidligere laget illustrasjon på nettsiden til senterets Koronabrillestudie, til å blir en buss- og trikk-kampanje i Oslo for å få deltakere i Munnbindstudien i 2023.
Dette bildet hadde tidligere blitt laget for en studie i 2022 for senteret til FHI for forskning på epidemitiltak (CEIR). En i visuelt team tilpasset dette fra å være en tidligere laget illustrasjon på nettsiden til senterets Koronabrillestudie, til å blir en buss- og trikk-kampanje i Oslo for å få deltakere i Munnbindstudien i 2023.

De ser flere fordeler med dette, blant annet så kan de unngå stillbilder på sakene og temasidene sine og de eier illustrasjonene selv og slipper å havne i en situasjon der de må gjøre alt på nytt fordi kontrakten går ut, eller at de må mase på andre når de vil gjøre små justeringer i illustrasjonene.

Med store kutt i budsjettet til FHI er det mindre penger til å kjøpe inn tjenester. Men kommunikasjonsavdelingen i FHI har over tid valgt å satse på internopplæring i illustrasjoner, noe som kommer godt med nå.

– Vi lager maler og sørger for at alt er i orden og at vi følger Uu-krav på teksting av film. Så vi jobber med mer enn bare illustrasjoner, men vi er tre som kan jobbe med det nå, sier hun.

Powered by Labrador CMS