Petter Sommer i NRK har et mål om å bli størst innen neste sommer. Da må de komme seg forbi Spotify.

Nå vil NRK bli større enn Spotify på podkast

Nye tall viser at NRK er den nest største podkastplattformen i Norge. Nå er målet å bli størst.

Publisert

(Bergen):– Det er gøy at NRK-appen er nesten like populær som Spotify i Norge. Det viser at det vi har gjort fungerer. Det er vi ikke overrasket over, men det er selvfølgelig gøy å få to streker under svaret her.

Det sier NRKs podkastsjef Petter Sommer til KOM24.

Har hårete mål

Torsdag ble Den store podkastrapporten lagt fram og den viser at NRK har landets nest mest populære podkastavspiller.

Tallene viser at hele 62 prosent av de spurte i årets undersøkelse sier at de har brukt NRK-appen til å lytte på podkast og med det er de rett i ryggen på Spotify, som har 67 prosent.

Sommer sier at tallene er kjempegøye for dem og nå har han et mål om å passere Spotify i løpet av året.

– Nå blei jeg enda mer motivert til å gønne på. Mitt håp for Den store podrapporten for 2024 er at NRK Radio-appen skal passere Spotify i bruk, sier han.

– Mener du er mulig?

– Vi må ha hårete mål og vi har det.

Den store podrapporten viser og at det nå er 46 prosent av befolkningen som hører på podkast, som er en økning fra 38 prosent i 2020.

Nordmenn hører helst podkast hjemme og sju av ti har hørt på podkast mens de har gjort husarbeid.

Får god lytting

Undersøkelsen viser og at nordmenn hører på podkast for å bli underholdt.

– Å bli underholdt er viktig for de yngre målgruppene, holde seg oppdatert for de eldre aldersgruppene, sier Benedikte Solstad fra NRK.

Tallene viser og at blant folk i alderen 19-30 er det flere som lytter til podkast enn som ser på liniær-TV.

– Dette har modnet fra nerdete nisje til fullskala massemedium, sier hun.

De mest populære kategoriene for podkastlytting er dokumentarer, som har en liten økning, humor, som har en liten nedgang, og historier fra virkeligheten.

Dette samsvarer med hva Sommer og gjengen i NRK opplever.

– Ja, det gjør vi. Vi har to veldig sterke dokumentarstrømmer, Hele Historien og Historier fra virkeligheten. Når vi slipper serier der går det veldig godt i alle aldersgrupper, fra de helt unge til veldig gamle folk. Så det gir mening for meg, sier han og kaller tallene godt nytt for NRK.

Han har tidligere fortalt at NRK har 250 000 lyttere innom i NRK Radio-appen daglig og 33 prosent vekst siden de la om podkaststrategien sin

Dette mener lytterene om pod-reklame

Tallene fra Den store podrapporten viser at det er et skille mellom hva menn og kvinner hører på. Der menn foretrekker humor og historie, vil kvinner helst ha dokumentar, true crime og historier fra virkeligheten.

Når det kommer til reklame er det omtrent lik oppmerksomhet mellom spotter og native.

Men det er en merkbar forskjell. For det er økt troverdighet for native annonser, viser tallene.

– Særlig de unge peker seg ut. For de mellom 15 og 29 år er det 69 prosent som sier native er mest troverdig, forteller Heidi Thomassen, analyseansvarlig i Bauer Media.

Tallene viser og at 22 prosent har utført eller vurdert å utføre en handling etter å ha hørt reklame. Men dette synker med alder.

Powered by Labrador CMS