Avlyser den store podkastkrigen
Bred enighet blant norske podtopper.
(Vika kino): – Dette er ikke noen krig, jeg er enig i det. Jeg vil heller låne et begrep fra NRK, nemlig det store plattformløftet. I vår boble tor vi alle hører på podkast, men det er langt fra tilfelle. Vi vil at det er mange flere som skal høre på podkast, da må vi jobbe sammen for å nå dit.
Det sier Øystein Weibel fra Bauer Media.
Han var rask med å hive seg på Daniel Karlssons påstand om at det var provoserende at begrepet plattformkrig ble brukt da det ble invitert til debatt på Den store podkastdagen.
– Vi skal bli enda bedre venner
Det var Medier24, KOM24 og StoryPeople som sto bak arrangementet som ble avsluttet med en debatt mellom representanter fra Acast, Triton, Bauer, Podimo og NRK.
Men det var altså ingen av dem som var enige i at det var snakk om noen krig.
Tvert imot.
– Vi skal bli enda bedre venner. Fra NRKs side er vi opptatt av å gjøre det vi kan for at andre kan lykkes. Vi ønsker at det skal være mulig å drive det rundt for alle og det er ikke Bauer eller Podimo vi ser på som den største utfordringen vår, sa NRKs podkast-sjef Petter Sommer.
Sommer pekte på at NRK i har nå et fokus på egen plattform, noe han mente var et stort pluss for konkurrentene. Og selv om NRK har 250 000 nordmenn innom radioappen sin daglig og har hatt 33 prosent vekst siden de la om podkaststrategien sin, er det ikke tid for å hvile på laurbærene.
– Det er forsvinnende få som lytter på oss når vi ser potensialet. Så vi kan ikke pensjonere oss enda, mener han.
Weibel fra Bauer tror det blir få endringer framover.
– Alle som sitter her kommer til å sitte side om side i en eller annen form, det er jeg sikker på, sier han.
Vil få flere til å bruke penger
Han forteller at de nå utforsker ulike typer annonsørmodeller hos seg og at annonsørfinansierte episoder er noe de undersøker. Det samme med å bruke det samme innholdet på radio som i podkast.
Her får han støtte fra Thomas Veheim fra Acast. Han mener man få flere til å skjønne at det lønner seg å få flere til å bruke penger på podkastannonsering.
– Det er en forsvinnende liten del av medieøkonomien, så vi har lansert flere ulike løsninger for å få opp effekten for de som bruker penger på podkastannonsering, sier han.
Sverige har i mange år lagt et stykke foran Norge på podkast-siden, men i Acast, som er et svensk selskap, sier de at Norge er på nivå med svenskene når det kommer til reklameomsetning og native salg.
Spotify
Sommer i NRK argumenterte hvorfor det var bra å ha sitt eget univers å presentere podkaster i. Han fortalte om hva deres søsterkanal i Sverige, SVT, har opplevd.
Der har SVT og Spotify hatt et tett samarbeid gjennom flere år der man har opplevd at Spotify har brukt Sverige som et testmarked.
Men de siste årene har de opplevd at Spotify har hentet nøkkelpersonell fra den svenske statskanalen og at den svenske strømmegiganten har lansert en del egne lyddrama.
– Så SVT har ikke bygd opp egne plattformer og nå står de med skjegget i postkassa, sier Sommer.