Tore Nesheim i StoryPeople sier podkast er i en gullalder. Her fra «Den store podkast-dagen», onsdag.

Her er sjekklisten for å få annonsekroner eller vite om podkasten er verdt å investere i

Daglig leder i StoryPeople deler sine beste tips for å hente annonsekroner i podkast.

Publisert Sist oppdatert

(VIKA KINO, OSLO): – Vi er i en gullalder for podkast, slår Tore Nesheim fast innledningsvis.

I august 2022 sluttet han i Adlink Media etter mer enn 17 år, for å starte StoryPeople.

Han har jobbet med kommersialisering av podkast siden 2015, og under «Den store podkast-dagen» onsdag, kom han med sju sjekkpunkter han mener er avgjørende for å kunne ta betalt for godt annonsørinnhold, enten som podkaster eller annonsør.

– Podkast-pilene peker opp, men det store spørsmålet er hvordan vi skal bryte lydmuren.

Og det er en kunst i seg selv, legger han til.

– I dag ligger mediespendingen på 0,4 prosent, noe som tilsvarer 81 millioner kroner, og er det samme beløpet som for to år siden.

Av hele mediekonsumet, står podkast for 3 prosent av totalen.

Nesheims sju sjekkpunkter:

1. Konseptualiser

  • Mission, verdigrunnlag og hvorfor
  • Hva eller hvem skal podkasten være for lytterne
  • Hvilke problem skal løses
  • Hvilke drivere blant lytterne skal mettes?
  • Hva er merkevarens DNA?
  • Hvilken posisjon skal den ha/ta?

2. Målgruppe

  • Innsikt: Hvem er gjengen?
  • Personas
  • Skap arenaer for dialoger
  • Hvordan kan annonsører skape positiv forskjell
  • Preferanser, vant, ønsker og behov

3. Pris og betingelser

  • Streb etter realistisk prisbilde
  • Tør å ta riktig betalt for godt innhold
  • Uttak i andre sosiale medier kanaler?
  • Uttak i kundens kanaler? Organisk eller betalt?
  • Share of Voice
  • Estimert lyttinger

4. Relevant matching

  • Research på kunder som matcher
  • Baser det på innsikt, preferanser, målgruppematch, felles verdigrunnlag, mulighetsrom, rollen i mediemiksen
  • Tenk langsiktig
  • Troverdighet, relevans og kvalitet

5. Innhold og kvalitet

  • Invester i utstyr slik at lydkvalitet er topp
  • Hvordan skal du formidle budskapet
  • Plassering av reklameinnhold
  • Kvalitetssikre prosess: tydelig brif, produksjon av synopsis, leveranse av utkast, tilbakemelding og justeringer, godkjenning, publisering og rapportering

6. Felles målsetting

  • Hvilke KPIer skal du levere på?
  • Salgsutløsende eller merkevarebyggende kampanje
  • Hvordan korrigere og justerer underveis?
  • Tydeliggjøre forventninger og estimater

7. Human touch

  • Mennesker foran maskiner

  • Ring, møte og bli kjent
  • Vær nysgjerrig og prøv å forstå kunden
  • Vær ekte, åpen og stolt

For ordens skyld, «Den store podkast-dagen» arrangeres av Tjuefire-konsernet (KOM24 og Medier24) og StoryPeople.

Powered by Labrador CMS