Her er sjekklisten for å få annonsekroner eller vite om podkasten er verdt å investere i
Daglig leder i StoryPeople deler sine beste tips for å hente annonsekroner i podkast.
(VIKA KINO, OSLO): – Vi er i en gullalder for podkast, slår Tore Nesheim fast innledningsvis.
I august 2022 sluttet han i Adlink Media etter mer enn 17 år, for å starte StoryPeople.
Han har jobbet med kommersialisering av podkast siden 2015, og under «Den store podkast-dagen» onsdag, kom han med sju sjekkpunkter han mener er avgjørende for å kunne ta betalt for godt annonsørinnhold, enten som podkaster eller annonsør.
– Podkast-pilene peker opp, men det store spørsmålet er hvordan vi skal bryte lydmuren.
Og det er en kunst i seg selv, legger han til.
– I dag ligger mediespendingen på 0,4 prosent, noe som tilsvarer 81 millioner kroner, og er det samme beløpet som for to år siden.
Av hele mediekonsumet, står podkast for 3 prosent av totalen.
Nesheims sju sjekkpunkter:
1. Konseptualiser
- Mission, verdigrunnlag og hvorfor
- Hva eller hvem skal podkasten være for lytterne
- Hvilke problem skal løses
- Hvilke drivere blant lytterne skal mettes?
- Hva er merkevarens DNA?
- Hvilken posisjon skal den ha/ta?
2. Målgruppe
- Innsikt: Hvem er gjengen?
- Personas
- Skap arenaer for dialoger
- Hvordan kan annonsører skape positiv forskjell
- Preferanser, vant, ønsker og behov
3. Pris og betingelser
- Streb etter realistisk prisbilde
- Tør å ta riktig betalt for godt innhold
- Uttak i andre sosiale medier kanaler?
- Uttak i kundens kanaler? Organisk eller betalt?
- Share of Voice
- Estimert lyttinger
4. Relevant matching
- Research på kunder som matcher
- Baser det på innsikt, preferanser, målgruppematch, felles verdigrunnlag, mulighetsrom, rollen i mediemiksen
- Tenk langsiktig
- Troverdighet, relevans og kvalitet
5. Innhold og kvalitet
- Invester i utstyr slik at lydkvalitet er topp
- Hvordan skal du formidle budskapet
- Plassering av reklameinnhold
- Kvalitetssikre prosess: tydelig brif, produksjon av synopsis, leveranse av utkast, tilbakemelding og justeringer, godkjenning, publisering og rapportering
6. Felles målsetting
- Hvilke KPIer skal du levere på?
- Salgsutløsende eller merkevarebyggende kampanje
- Hvordan korrigere og justerer underveis?
- Tydeliggjøre forventninger og estimater
7. Human touch
-
Mennesker foran maskiner
- Ring, møte og bli kjent
- Vær nysgjerrig og prøv å forstå kunden
-
Vær ekte, åpen og stolt
For ordens skyld, «Den store podkast-dagen» arrangeres av Tjuefire-konsernet (KOM24 og Medier24) og StoryPeople.