Podkastannonsering: Dette bør du droppe nå, sier podkastekspert
– Det er bare bullshit.
(Vika kino):– Om du reklamerer i podkast får du ei isolert gruppe som elsker podkast. Podkastlyttere hører på 38 prosent mer tid med audio enn andre forbrukere, sier Sarah Van Mosel i iHeartMedia på Den store podkastdagen på Vika kino i Oslo, onsdag.
Hun var i Oslo for å snakke om podkast-annonsering og hva som skjer i USA for tiden.
– Dette er ikke noe nisjemedia
Noen trender fra USA er at 120 millioner amerikanere lytter på podkast hver måned. Lyttingen har og økt fra ni minutter i 2008 til 42 minutter nå.
– Dette er ikke noe nisjemedia, men mainstream media, sier Van Mosel.
Snittalderen på den amerikanske podkastlytteren er på 34 år mot 46 år på radio og hele 59 år på de som ser på nyheter på fjernsyn i USA. En amerikansk podkastlytter hører i snitt på ni podkaster i uken.
– Om du reklamerer i podkast får du en isolert gruppe som elsker podkaster, peker hun på.
Van Mosel er tidligere visepresident og nå strategisk rådgiver i multimilliardkonsernet iHeartMedia og regnes som en nestor innen podkast globalt. Hun brukes som ekspert på det meste innen lyd i de største mediene i verden.
I 2015 ble det solgt annonser på podkast for rundt en milliard kroner i USA i 2021 hadde dette vokst til over 10 milliarder og man regner med at markedet blir på hele 42 milliarder kroner.
Van Mosel peker og på at når podkastmarkedet vokser kommer det flere nye lyttere og dermed er det mulig å selge flere annonser.
– Annonsemarkedet vokser ikke bare for at folk bruker det for første gang, men for det funker og fører til salg, sier hun.
– Jobber hardt for endring
Dette selv om man ikke har verktøy for å måle effekten av annonsering i podkast enda.
Men selv om det er vekst er podkastannonsering bare en mygg fortsatt. Man regner at markedsandelen er på rundt 0,6 prosent i USA, det er omtrent på nivå med Norge.
– Vi jobber hardt med å få endret dette og få flere til å annonsere på podkast, men det krever mye arbeid, for annonsørene har sine vaner og det er vanskelig å få de til å satse på noe som kanskje ikke fungerer, sier hun.
Over halvparten av annonsene i amerikanske podkaster er lest opp av de som har podkastene. Andelen annonsørleste annonser har gått opp fra 27 til 40 prosent bare i løpet av noen år.
– Programledere er bra, men det er mye arbeid med det og det er og utfordringer knyttet til det, sier hun.
En annen trend som er markant nå er hvor i podkastene annonsene er plassert.
Til nå har det vært mest vanlig med annonser midt inni podkastene, men dette er i ferd med å endre seg. Det mener Van Mosel er på tide.
Fra 2019 til 2021 har antall annonser i begynnelsen av podkaster økt fra 23 til 32 prosent, mens mid roll har gått fra 74 til 64 prosent.
Van Mosel mener at mid roll er der mest av gammel vane og man kan ikke bevise at det er best plassering.
Mest verdi for pengene
– Du får mest verdi for pengene om du har pre roll og ikke mid roll. Den ideen om mid roll er bare bullshit, for det er færre som hører på mid roll enn pre roll, sier hun.
En av utfordringene til podkaster er at ingen kan bekrefte om en annonse er hørt eller ikke.
Tall viser at det er litt skipping når man kommer til annonser, men det er ikke så mye. Tallene viser og at lyttingen faller utover en episode, men likevel hører 85 prosent ferdig en podkast.
Det man jobber med i USA nå er å få en oversikt over hvor annonser faktisk går ut, når ting blir stadig mer automatisert.
– De store selskapene vil vite hvor deres annonser går ut. Du vil vite hvor dine annonser går ut uten at det blir bråk, sier hun.
Spotify er hvor flest amerikanere hører på podkast, de har 24 prosent av markedet. Nest størst er YouTube som har 23 prosent av markedet. Den tredje pallplassen går til Apple som har 18 prosent av markedet.
For ordens skyld: KOM24 er med og arrangerer Den store podkastdagen.