– Det virker kanskje rart at man gransker en ung YouTuber, og det var absolutt ikke gitt at dette skulle være et granskende prosjekt, sier Alice Aveshagen, om granskingen som endte med å utestenge en av Sveriges største YouTubere.

Slik fikk hun en av Sveriges største YouTubere utestengt fra plattformen

– Jeg har intervjuet mange kjente profiler opp gjennom, og aldri har jeg opplevd lignende, forteller Svenska Dagbladet-journalisten.

Publisert Sist oppdatert

(BERGEN): Høsten 2022 avslørte Svenska Dagbladet (SvD) at sosiale medier-profilen og influenseren Pontus Rasmussen, hadde lurt barn for penger og delt innhold som seksualiserte mindreårige i sine sosiale medier kanaler.

– Det skulle ikke mye gransking til for å skjønne at det er stort «rabbit hole» på TikTok med kontroversielt innhold som legges ut i sosiale medier. Men selve granskingen om Rasmusen tok lang tid, sier den svenske journalisten Alice Aveshagen, under Nordiske Mediedager, torsdag.

Aldri opplevd lignende

I 2022 kom resultatet av granskingen hun og kollegaen gjorde om influenseren, som blant annet var kjent for å oppfordre følgere, som hovedsaklig var barn, til å teste ulike stunts, såkalte challenges og pranks.

Da SvDs etterforskningen begynte, hadde Rasmussen en halv million følgere.

– Det virker kanskje rart at man gransker en ung YouTuber, og det var absolutt ikke gitt at dette skulle være et granskende prosjekt, men jeg var nysgjerrig på hvordan en ung fyr kunne bli så populær.

– Men det tok ikke mye tid før vi skjønte at han blandet inn flere seksuelle referanser til sin unge følgerskare.

Aveshagen og kollegaen prøvde gjentatte ganger å komme i kontakt med influenseren. Noe som viste seg å være vanskelig, og de fikk ikke kontakt før Aveshagen skrev at SvD kom til å publisere en sak om ham.

Da tok manageren «Chris» kontakt, samt influenserens advokat som la en rekke føringer for hvordan intervjuet med ham skulle foregå.

– Jeg har intervjuet mange kjente profiler opp gjennom, og aldri har jeg opplevd lignende. Og vi vet fortsatt ikke om manageren Chris, uten etternavn, faktisk eksisterer, sier hun.

Telefonregning på 10 000 kroner

Ettersom de aldri fikk intervjuet med Rasmussen, måtte de endre taktikk, og derfor rettet journalistene fokuset mot de som hadde blitt utsatt for Rasmussens på en eller annen måte i sosiale medier.

Alice Aveshagen i Svenska Dagbladet, under Nordiske Mediedager i Bergen.

De kom i kontakt med moren til en av Rasmussens følgere, som kunne vise til en telefonregning på flere tusen kroner, etter at datteren på tolv år hadde forsøkt å komme i kontakt med ham.

I 2020 opprettet influenseren et telefonnummer og oppfordret følgerne sine til å ringe inn for å snakke direkte med han. Det barna ikke visste, var at alle samtaler, uansett om de kom fram eller ikke, kostet 99 kroner hver eneste gang.

I en samtale mellom Aveshagen og moren, kommer det fram at datterens telefonregning var på over ti tusen kroner.

– Vi ble sjokkert. Vi lever allerede på et minimumsnivå økonomisk, så dette var penger vi ikke hadde, forteller moren fortvilet.

Utestengt

SvDs avsløringer førte til at Rasmussen er utestengt fra YouTube, og under foredraget delte Aveshagen sine beste tips for hvordan man graver i kanalene til Generasjon Z.

– Vi begynte med en systematisk kartlegging av han i alle hans sosiale medier kanaler, som var en enorm mengde. Jeg anbefaler alle å slå på varsler i alle plattformer, slik at man alltid vet når profilen legger ut innhold.

Underveis i granskingen meldte hun seg inn i flere hundre Facebook-grupper, og opprettet falske Snapchat-profiler for å ettergå anklager hun ble tipset om.

– Rasmussen lanserte blant annet et abonnement der man kunne bli akseptert i hans private Snapchat-konto som gullmedlem. Jeg lagde to ulike falske profiler for å se om man fikk alt som ble lovet som medlem – og begge resulterte i det samme. Null respons, men pengene rant ut.

All in

Aveshagen sier man også må være til stede i alle de rette plattformene, og bygge troverdige profiler.

– Og gå «all in» når man driver med gransking. Ettersom vi ikke fikk tak i Rasmussen måtte vi spørre oss hvem vi kunne henvende oss til i stedet for. Det var da vi endret retning til folk som kjente ham og folk som hadde vært i kontakt med ham.

«Barnidolen och skandalerna» ble SvDs mest lyttede podkastprogram noensinne, med flere hundretusen nedlastinger.

Aveshagen overvåker også teknologisektoren, den digitale økonomien og moteindusrien, og ble allerede som 21-åring nominert til Guldspaden for «Underlivsmassörerna», som er en anmeldesle av tantriske massasjesalonger.

Den svenske journalisten har også gjort seg kjent for «Svältalgoritmen» om hvordan TikToks algoritme anbefaler innhold med spiseforstyrrelser.

Powered by Labrador CMS