Dette byrået har halvvert antall Cannes-bidrag i år
– Nåløyet i Cannes er ekstremt trangt, så vi sender kun det vi mener kan overleve juryer av de beste bransjehodene i verden, sier reklame-sjefen i ANTI.
I juni braker det løs i Cannes og blant byråene KOM24 har vært i kontakt med, er det blandet om byråene sender ansatte til Frankrike, for Cannes Lions i juni.
TRY og kreativ leder Egil Pay, sender mellom 40 og 50 ansatte ned til den franske rivieraen.
– TRY har en policy på at alle betaler litt av turen selv, og turen er en god blanding av sosialt og fag. Cannes regnes jo på en måte som VM i reklame, og siden vi synes reklamekonkurranser faktisk er litt viktige, så krysser vi fingrene og tar turen nedover, sier han til KOM24.
Like mange bidrag som i fjor
I år har TRY sendt inn 46 bidrag, som skal konkurrere om løver i Cannes.
– Vi sendte faktisk akkurat det samme antallet i fjor. I år klarte vi å sende inn de fleste jobbene til en tidlig frist, og sparte dermed litt på innsendelsene denne våren.
Det koster fra 6100 kroner og oppover for hvert bidrag som sendes inn i konkurransen, som regnes som VM i reklame.
– Det er egentlig bare én faktor som gjelder når vi vurderer hvilke jobber som skal sendes inn, og det er hvilke jobber vi tror har en god sjanse. Det lages massevis av fine arbeider i TRY som gjør en helt strålende jobb for kundene våre, men som ikke nødvendigvis blir premiert i Cannes.
– Vi har jo etter hvert fått en relativt god oversikt over hvilke jobber som kan ha en mulighet i Cannes. Samtidig kommer det jo alltid noen overraskelser, så vi sender inn noen wildcards også, forteller Pay.
To fra Trigger
Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen har sendt inn to bidrag, som allerede har gått til topps i norske og internasjonale konkurranser.
– Vi har sendt inn «Skolekravet» for Kiwi og «For the love of sound» for Samsung.
Skolekravet gikk til topps i kategorien «Bærekraft» under ANFO Effekt, som ble arrangert i mars tidligere i år. Kampanjen har fått internasjonale utmerkelser i både Excellence Awards og Sabre Awards.
For the love of sound-kampanjen, resulterte i byråets aller første gull i Gullblyanten.
Selv med to bidrag i Cannes Lions-potten, blir det ingen å se fra Trigger i Cannes i juni.
– Vi har ikke tradisjon for å reise til Frankrike, men vi synes det er en spennende konkurranse og det er gøy å ha med flere bidrag som skal være med å kjempe.
Norge mot verden
Daglig annonseres det shortlister i Cannes på formiddagen, som senere samme kveld blir premiert under prisutdelingen. Man kan altså ikke vite før samme dag som selve utdelingen, om man har en sjanse for å vinne en løve, eller ikke.
– Hvis vi vinner må vi snakke med gode venner som kan ta imot prisen for oss, sier Kristoffersen.
– Eller se på mulighetene den dagen for å eventuelt sende noen fra kontoret ned til Frankrike. Men i Cannes er det «Norge mot verden» – og vi har mange gode bransjekolleger som sikkert kan hjelpe oss.
Trigger har aldri prioritert å reise til Cannes.
– Det er dyrt å ta turen, og det er klart at vi må tenke på prioriteringer. Fram til nå har vi prioritert konkurranser med tyngde innen PR, som er vår hovedkategori. Men Cannes har endret seg og i løpet av de siste årene, i takt med bransjen hvor flere disipliner glir mer inn i hverandre. Noe som betyr at vi på sikt kanskje vil endre noen av våre prioriteringer.
En håndfull og et knippe
CEO i Publicis, Peder Mittet forklarer at Cannes Lions er en viktig arena for å demonstrere hvordan kreativitet skaper konkurransekraft, og bli inspirert av de beste globalt.
– Fra Norge reiser en håndfull personer, og vi sender inn et knippe jobber som vi tror har potensiale for å hevde seg internasjonalt, sier Mittet, til KOM24.
Blant bidragene finner vi «Dumpster Deli», som har gjort det skarpt i andre sammenhenger.
– Selv om lite kan måle seg med «Croisetten», så er heldigvis Publicis globalt veldig flinke til å dele via «Marcel» – som gjør at vi som ikke er i Cannes, får med oss mye av det faglige gjennom våre egne kanaler.
Halvert antall bidrag
Hos ANTI har de prioritert beinhardt.
– Vi har sendt inn til Cannes Lions i år, men bare en håndfull jobber. I år var vi strengere enn i fjor, og prioriterte hardt det vi mener har en sjanse, sier leder for reklame, Torstein Drogseth.
– Nåløyet i Cannes er ekstremt trangt, så vi sender kun det vi mener kan overleve juryer av de beste bransjehodene i verden.
Han legger til at det det viktigste kriteriet alltid vil være kvaliteten på jobbene.
– Og selv om det er et annerledes økomomisk klima nå, så har vi færre jobber vi mener har en sjans i år, enn i fjor.
ANTI planlegger ingen Cannes tur i år.
– Det var ikke planen heller, fordi vi i ANTI har vårt eget Graceland utenfor Barcelona, der vi ofte reiser ned.
Ingen Atyp-bidrag i år
Byråleder i Morgenstern, Camilla Kim Kielland, kan fortelle at de har sendt inn 13 bidrag i år – for fem ulike jobber. Noe som er en liten økning fra i fjor.
– Vi sender de kreative jobbene vi har mest tro på at kan slå an internasjonalt, så får vi se om juryene er enige.
Kielland forteller at i år som i fjor ga de alle ansatte muligheten til å reise, mot at de ansatte dekker flybillett selv, men at Morgenstern dekker bosted.
– Så vidt jeg vet, per nå iallfall, er det kun et par stykker som reiser. Det henger nok sammen med at vi har mye å gjøre før sommeren, som jo er veldig bra og gøy.
I fjor sendte Atyp inn fem bidrag til Cannes Lions.
I år, ingen.
– Vi vurderer hvor godt løsningen scorer på vår interne vurderingskala – hvor Cannes har særs strenge vurderingskriterier i forhold til andre konkurranser grunnet pris, forklarer daglig leder Hågen Pettersen.
Ettersom byrået ikke har sendt inn bidrag, sender de heller ikke folk til Cannes, i regi av byrået.
– Men det vil være folk fra byrået til stede. Det er det alltid, avslutter han.