Norske byråer har gjennom historien stukket av med 23 gull-løver i Cannes. Årlig bruker byråene millioner av kroner og mye arbeidstid på å gjøre klar og sende inn bidrag til de ulike konkurransene i Norge og utlandet.

Norske byråer bruker millioner på å melde seg på konkurranser årlig

KOM24 har undersøkt med norske byråer hvor mye tid og penger de bruker på å melde seg på konkurranser hvert år. Det er mye.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(CANNES): Denne uken er de som er noe i norsk reklamebransje samlet i Cannes og mange håper på at nettopp deres jobber skal sikre seg en plass på en shortlist eller kanskje til og med sikre seg en løve av en valør. Men det er ikke bare Cannes norske reklamefolk bruker tid og penger på. SABRE Awards, The One Show, Eurobest, Gullpennen og ANFO Effekt er bare noen av konkurransene norske byrå sender inn bidrag til hvert år.

Og det koster. Det koster fra 6100 kroner og oppover for hvert bidrag som de sender inn. Den dyreste «vanlige» kategorien i Cannes koster over 16 000 kroner å delta i, det er Creative Effectiveness Lions. Og det er om du er tidlig ute. Dess seinere du sender inn, dess dyrere blir det. Å delta i Titanium Lions koster fra 21 000 kroner.

Og Norge sender inn mange bidrag. Bare til årets Cannes Lions har norske byrå sendt inn 156 bidrag.

– Sinnsyke priser

– Cannes ruver, det er viktig. Det er så mange konkurranser som hevder de er VM i reklame, men det er Cannes som er det. ferdig snakket. Det er den de internasjonale byråene er opptatt av. Det betyr at de har noen sinnssyke priser for innsendelser. Men vi kan ikke la være å være med. Jeg blir like forbanna på summene hvert år, men vi må være med der, sier Kjetil Try i TRY til KOM24.

Han bekrefter at de bruker fra èn million kroner og oppover hvert år på å sende inn bidrag til konkurranser.

– Det er ganske trangt nåløye for hva vi kan sende inn, for det blir fort mye penger. Men det er viktig for det er gøy å vinne og det er en måte markere seg på for norske byrå i internasjonale konkurranser. Men det er penger i dass om vi ikke vinner, sier han.

I Trigger setter de av mellom 300 og 500 000 kroner årlig til å delta i konkurranser.

– Hvor mange jobber vi sender inn til hver konkurranse avhenger av hvilke vi mener er sterke nok. Vi har vår egen interne jury som gjør denne vurderingen og involverer gjerne kundene også om det er konkurranser de har lyst til å være med på, sier Bente Kvam Kristoffersen til KOM24.

– Vi har ikke noe valg

Hun legger ikke skjul på at det går med mye tid til å gjøre klar bidragene til konkurransene.

– Vi ser på det som en investering for å posisjonere byrået, intern stolthet og ikke minst tiltrekke oss fremtidige kollegaer som får et inntrykk av hva vi leverer og tror på her hos oss, sier hun.

Der får hun støtte fra Try som sier det er viktig for dem å være med i konkurranser for å sikre seg den beste arbeidskraften.

– Om du er et reklamebyrå som ikke sender inn til norske og internasjonale konkurranser får du ingen flinke kreatører til å jobbe der, hevder han.

Han sier kreatørene synes det er så gøy å konkurrere at det er noe som driver dem til å lage enda bedre jobber og komme opp med ideer som er gode og kreative.

– De vil ikke jobbe et sted hvor de har meldt seg ut av det å sende inn til konkurranser. Vi har egentlig ikke noe valg, sier han.

Camilla Kim Kielland i Morgenstern drar fram den interne stoltheten når hun snakker om hvorfor de deltar i konkurranser. Hennes byrå fokuserer mest på norske konkurranser, men har og sendt inn bidrag til Cannes. De bruker opp mot 200 000 kroner i påmeldingsavgift årlig.

– Det er gøy og motiverende å konkurrere på vår kjernekompetanse, og når vi gjør det bra skaper det selvsagt stolthet internt og hos kunder, sier hun.

Joakim Skageng, daglig leder i Tante Randi vil ikke gå i detalj på hvor mye penger de bruker på bidrag, men sier at de tar seg råd til å sende inn til de konkurransene som oppleves relevante.

– Det er gøy å måle seg opp mot andre flinke byråer. Å få anerkjennelse skaper masse positiv energi, både for oss, våre samarbeidspartnere og oppdragsgivere. I tillegg vet vi jo at kreativitet skaper effekt – og det er aller viktigst for oss og våre kunder, sier han.

– Det er jo helt tullete mange

Men der Skageng og Tante Randi mener det alltid er spennende å få et eksternt og nøytralt blikk på noe de har brukt mye tid på, er de litt mer avventende i ANTI. Kenneth Pedernsen sier det er gøy å måle sine egne jobber opp mot konkurrentene.

– Det sagt så er det jo noen ganger man ikke forstår hvorfor en jobb vinner og andre ikke, sier han.

De fleste byråtoppene KOM24 har vært i kontakt med mener at det ikke er for mange konkurranser der ute. Det er ikke Pedersen enig i.

– Ingen tvil! Det er jo helt tullete mange, sier han.

KOM24 har vært i kontakt med POL, Geelmuyden Kiese, LOS & Co, NoA og Anorak, men de har ikke hatt lyst til å bidra i denne saken.

Powered by Labrador CMS