Try og IKEAs «The Trash Collection» belønnet med gull i Cannes Lions
Forvandlet søppel til gull i Frankrike og sikrer Norges første gulløve i 2022.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(CANNES): I november inntok The Trash Collection den prestisjetunge listen til Contagious over de beste kampanjene i verden. Kampanjen ble laget for å løfte fram IKEAs vei mot å bli hundre prosent klimapositive innen 2030.
Kreatørdouen fra Try med Caroline Riis og Eirik Sørensen ønsket å opplyse hvilke tiltak møbelkjeden gjør for å bidra til mindre bruk og kast, blant annet ved å fremme at kjeden kjøper tilbake møbler og tilbyr reservedeler.
– Kjempestas
Mandag sikret duoen gull til Try, og dermed Norges første gull i Cannes Lions, i kategorien «Print & Publishing».
– Det er rett og slett fantastisk hyggelig. Jeg tror ikke Norge har vunnet gull i print noen gang, i alle fall ikke de 25 årene jeg har vært i reklamebransjen. Så dette er kjempestas, sier kreativ leder i TRY Reklame, Egil Pay, til KOM24.
I denne kategorien hadde Try totalt tre mulige vinnersjanser, alle IKEA-jobber. Byrået Impact BBDO fra De forente arabiske emirater stakk av med Grand Prix med «The Elections Edition» for Annahar newspaper.
I arbeidet med kampanjen jaktet Riis og Sørensen etter ekte IKEA-søppel på dynga, i borettslag, i skogholt og forlatte skatter på gata. Deretter ble «søppelet» vasket og noen fikk nye reservedeler, før de ble solgt som en ny kolleksjon på IKEA.
– Dette er en jobb vi er fryktelig stolte av, så at andre også synes det er bra er kjempegøy. Nå gleder vi oss til å feire når vi kommer ned, sier han på telefon fra Oslo.
Sjokkartet
Pay forteller at han hadde lagt seg på søndag kveld, da han fikk en SMS med beskjed om å sjekke mailen sin.
– Det var en ganske sjokkartet måte å våkne opp på en søndag. Jeg ringte alle de involverte og alle ble utrolig glade, sier han.
Det ble bare delt ut seks gull i Print & Publishing, og ett av dem gikk altså til Norge. Pay velger å skryte av oppdragsgiveren deres IKEA.
– Det er ganske vågalt av IKEA å kalle sine egne produkter for søppel. Det er nok det juryen har sett, at det er en veldig tøff strategi som har gitt fantastiske resultater for IKEA. Gjenbruks-butikkene har aldri vært mer besøkt, og tjenesten med gratis reservedeler er blitt kjent over hele Norge. Så det er en kampanje som har fungert utover all forventning og forhåpning, og da er det er ekstra stas med premiering, sier han.
Totalt hadde TRY hele 10 nominasjoner til mandagens prisutdeling, men fikk altså «bare» med seg en gull-løve hjem til Øvre Slottsgate.
– Man pleier å si man vinner på en fjerdedel av nominasjonene man har fått. Vi er veldig glade for at vi vant gull, det er mye kulere å vinne ett gull enn fire bronse. Vi blåser i de andre i det man vinner gull, sier en glad Pay.
Ikke Grand prix-aktuell
Jurypresident Natalie Lam fra Publicis Group Hongkong forteller at The Trash Collection var en sikker og solid gullvinner, men langt ifra et Grand Prix.
– Hele juryen var enige om at «The Elections Edition» var en Grand Prix-vinner som helt tydelig skilte seg fra resten av bidragene. Det blir som å sammenligne epler og pærer, så det blir derfor feil å skulle sammenligne denne med de andre bidragene. Men Try og The Trash Collection belønnes med et velfortjent gull. Det er et gull med god margin, og vi var aldri i tvil om at arbeidet står til gull, forteller hun til KOM24.