F.v. Øystein Halvorsen, Pia Lystad, Rikke Sofie Jacobsen og Eirik Sørensen, sitter i hver sin Cannes Lions jury i år.

Disse fire skal juryere i årets Cannes Lions

TRY og POL er jevnt fordelt i årets Cannes Lions-juryer.

Publisert

I juni braker det igjen løs i Frankrike for årets Cannes Lions, og i år er Norge representert i fire ulike juryer.

Kreatørene Eirik Sørensen (TRY), Rikke Sofie Jacobsen (POL), Pia Lystad (POL) og Øystein Halvorsen (TRY), har fått hvert sitt ærefulle oppdrag.

– En ære å bli spurt

Sørensen, Jacobsen og Lystad, sitter i hver sin shortlist jury, i henholdsvis kategoriene «Film», «Brand Experience & Activation» og «Outdoor».

Halvorsen fra TRY er den eneste som sitter i en fysisk jury, i kategorien «Print & Publishing».

– Det er en ære å bli spurt, sier Halvorsen, i en pressemelding.

Han gleder seg til å se massevis av inspirerende arbeid fra hele verden, og er allerede godt i gang med hjemmejuryering, men ser ekstra fram til å dra ned til Cannes og diskutere med de andre jurymedlemmene.

– For meg har noe av det morsomste med Cannes Lions alltid vært å se printutstillingen ned i kjelleren på Festivalpalasset. Det ar alltid skyhøyt nivå, ikke minst når det gjelder «execution», og så er det på en måte den mest «konsentrerte» formen for idé.

Han synes det blir spennende å se hvordan printmediet har utviklet seg.

– Jeg lurer på hvor mye tech kommer vi til å se, også blir det spennende hvordan balansen kommer til å bli mellom klassiske annonser og store prosjekter hvor print bare er av flere virkemidler. Sagt på en annen måte, så er jeg spent på hvordan det blir for oss i juryen å sammenligne små «printepler» og store «prosjektpærer», sier han.

– Noe jeg har drømt om lenge

I fjor sørget Eirik Sørensen og makker Caroline Riis fra TRY, for Norges første gull i Cannes, for IKEA og «The Trash Collection». Sørensen har fått plass i shortlist juryen, i kategorien «Film».

– Det er helt fantastisk stort! Jeg har aldri juryert i Cannes, og det er noe jeg har drømt om lenge, sier Sørensen, til KOM24.

Han synes det er vanvittig å få være med å se og diskutere nivået rundt omkring i verden.

– Det er et privilegium å skulle finne tid i en stressende hverdag til å fordype meg i reklame. Jeg føler man får juryere de beste av de beste.

Sørensen forklarer at de er midt i prosessen av å se gjennom alt som er innsendt, og synes derfor det er vanskelig å si noe om nivået akkurat nå.

– Men av det lille jeg har sett så blir man fort oppmerksom på at vi er et lite land i en stor verden. Norge holder ofte et ok nivå på film, og skiller seg ut med gode og sterke idéer, mens de utenlandske ofte har litt større produksjoner.

Han minner om at Norge har tradisjon for å komme seg til shortlisten.

– Så får vi bare krysse fingrene for at det skjer i år også.

Har tro på norske løver

Fra POL har Jacobsen og Lystad fått plass i hver sin shortlist jury, og de synes det var stas å få jury-oppdraget.

– Det er både en stor jobb, og stort å sitte i Cannes Lions-juryen, selv om det «bare» er shortlistjuryen vi sitter i. Vi får veldig god oversikt over hva slags jobber som blir laget der ute – og det lærer man jo utrolig mye av, forteller POL-duoen, til KOM24.

Og de har stor tro på norske vinnermuligheter i år.

– Vi har veldig troa på de norske vinnermulighetene! Det er jo flere av vinnerne fra Gullblyanten som allerede har begynt å markere seg i internasjonale konkurranser, så det lover jo veldig godt for at det blir hentet hjem noen velfortjente løver i år.

Jacobsen og Lystad er begge i gang med juryeringen som foregår digital, og har begge kickstartet med et bli kjent-møte med sine respektive juryer.

– Vi holder kontakten underveis for eventuelle diskusjoner og spørsmål. Siden det er så mange innsendte arbeider i hver kategori, har vi blitt anbefalt å sette av tid til juryering hver dag.

De er foreløpig i startfasen, og har ikke rukket å få et ordentlig inntrykk av nivået ennå.

– Men forventningene er så klart høye. Det blir utrolig inspirerende og gøy å få en oversikt over alt det fantastiske som er laget rundt om, og vi gleder oss til å få satt ordentlig i gang.

I 2022 stakk norske byråer av med to gull og ett sølv. TRY hentet det første gullet for IKEA med «The Trash Collection» , og POL fulgte opp med gull i kategorien «Viral Film», for Posten med julefilmen «When Harry met Santa». Apriil kunne juble for sølv med «Handle with I dont Care», for glassprodusenten Strahl.

Cannes Lions arrangeres fra 19. til 23. juni i år.

Powered by Labrador CMS