Gareth Williams og Julie Broholm Nielsen i CAPA, representerer Cannes Lions i Norge.

CAPA: Betydlig færre norske bidrag sendt inn til Cannes Lions

Norsk Cannes Lions-jurydeltagelse bestemmes av antall løver som vinnes hvert år. Færre bidrag gjør at det spøker for norsk juryering i fremtiden.

Publisert

– I løpet av de siste årene har vi sett at det er færre norske bidrag som sendes inn til Cannes Lions, forteller Insights & Film Manager i CAPA, Julie Broholm Nielsen, til KOM24.

CAPA kinoreklame er Cannes Lions-representanter i Norge.

Og nedgangen fortsetter også i 2023.

CAPA kan ikke gå ut med tall, fordi det regnes som sensitiv informasjon, men Williams og Broholm Nielsen erkjenner at det er betydelig færre bidrag i år, enn de to foregående årene.

– Og dette reduserer selvfølgelig våre sjanser, først og fremst om å vinne løver, men også våre muligheter for juryplasser de neste årene. Med mindre «alle» casene norske byråer sender inn, vinner, sier Broholm Nielsen.

– Å ha nordmenn i juryen i Cannes er svært viktig for å sette Norge på kartet i det internasjonale reklamemarkedet.

Antall løver avgjør

I fjor kunne TRY, POL og Apriil Bergen reise hjem med totalt tre løver. TRY ble belønnet med gull for IKEA og «The Trash Collection», POL fikk gull for Postens julefilm «When Harry met Santa», og Apriil reiste hjem med sølv for glassprodusenten Strahl med «Handle with I don't Care».

Som KOM24 skrev før helgen, har kreatør Eirik Sørensen fra TRY, sikret seg plass i shortlist juryen «Film», Rikke Sofie Jacobsen fra POL har fått plass i shortlistjuryen «Brand Experience & Activation» og Pia Lystad, også hun fra POL, fått plass i shortlist «Outdoor».

TRY-kreatør Øystein Halvorsen, er den eneste som har fått plass i den fysisk juryen, og skal sette sitt preg på juryeringen i kategorien «Print & Publishing».

Og det er ikke tilfeldig at disse fire har fått plass, forteller CAPA-kollega og CCO, Gareth Williams, til KOM24.

Han og Broholm Nielsen, koordinerer Cannes Lions i CAPA, og Williams har holdt i Cannes Lions de siste 20 årene.

Han forklarer hvordan Norge får norske jurymedlemmer i verdens største kreative konkurranse.

–Det henger helt enkelt sammen med hvor mange løver Norge vinner i Cannes hvert eneste år. Vinner vi løver, øker det sjansen for norsk jurydeltagelse, men vinner vi ikke, så minker denne muligheten betraktelig.

Det er ingen formel som sier helt konkret hvor mange jurymedlemmer vi blir belønnet med per løve vi vinner, forklarer han.

– Det er mye Cannes Lions-hovedjuryen skal ta hensyn til, men vi kan regne med at norske prestasjoner cirka tre til fem år tilbake i tid, spiller inn og er med på å avgjøre hvor mange norske bransjefolk som får en forespørsel om å sitte i juryen for å bedømme arbeider.

Tre per kategori

Gjennom historien har det vært prøvd ut flere metoder for å komme fram til en rettferdig nominering av norske jurymedlemmer til Cannes Lions juryene. Og i de senere årene har CAPA skjøvet nominasjonsansvaret over til bransjeorganisasjonen, Kreativt Forum.

Ansvaret faller på de siste jurypresidentene i Kreativt Forums Gullblyanten, som sender inn Norges kandidater inn til jurydirektøren i konkurransen. Dette er et tiltak CAPA selv har valgt for å holde seg objektive i prosessen.

De siste to jurypresidentene i Gullblyanten var Janne Brenda Lysø og Christian Lauritzen (POL).

Når kandidatene er sendt inn, får CAPA en liste fra Lisa Berlin, som er den globale jurydirektøren i Cannes Lions, om hvilken kategorier Norge har blitt tildelt juryplass i.

– I år fikk vi som kjent beskjed om fire kategorier, og vårt ansvar var da å sende inn minimum tre kandidater til hver jury, i henhold til Cannes Lions kriterier.

Williams og Broholm Nielsen i CAPA, ser fram til årets Cannes Lions i juni. For første gang skal hele CAPA-teamet ned til Frankrike.

For å sikre mangfold stiller Cannes hovedjuryen blant annet krav om ulike kjønn og byråer blant de nominerte.

Ærefullt oppdrag

Når hovedjuryen har satt sammen juryene, får CAPA beskjed og kan overbringe nyheten til dem det gjelder.

– Det er et stort og ærefullt oppdrag for de som får muligheten, og vi har aldri opplevd at norske kandidater ikke vil stille, men i enkelte tilfeller har ikke personen hatt mulighet, sier Williams.

Cannes Lions arrangeres fra 19. juni til 24. juni.

Powered by Labrador CMS