Fredag ble det gull for Postens julefilm fra 2021.

«When Harry met Santa» kysser til gull i Cannes Lions

Pol vinner Norges andre gull for Postens julefilm.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er grei stemning i Pol i dag. Gull i film liksom. Det er stort, sier partner, strategisk rådgiver og kundeansvarlig for Posten i Pol, Marius Eriksen til KOM24.

Torsdag sikret «When Harry met Santa» hele fem shortlist i Cannes Lions. Alle i hovedkategorien «Film».

– Kun god film

Filmen ble nominert i «Consumer Services / Business to Business», «Viral film», «Social Behaviour», «Cultural Insight» og «Corporate Purpose & Social Responsibility».

Nå kan Harry og Santa kysse hverandre for film-gull i Cannes, i tillegg til 50 års markeringen for avkriminalisering av homofili i Norge, som er selve bakteppet for ideen og handlingen.

Filmen vinner gull i kategorien «Viral Film».

– Det går jo ikke an å bestille en viral film. Kun god film. Det skjer bare når folk bryr seg, elsker, hater eller diskuterer. At vi har fått folk i hele verden til å bry seg er helt fantastisk.

– Det varmer et norsk hjerte

«When Harry met Santa» var Postens julefilm i 2021, og har skapt stor oppmerksomhet rundt i hele verden. Ideen til filmen er signert Pol, og produksjonen står produksjonsselskapet B-Reel bak.

– Og heldigvis har vi med oss både kunde og produksjonsbyrå her nede, så det blir nok en lang natt, spår Eriksen.

Pol hadde en særdeles god torsdag. Ikke «bare» vanket det Cannes-nominasjoner, filmen sikret seg også ti nominasjoner i New York Festival.

Alle løver i Cannes henger høyt, men dette er en spesiell kategori for mange.

– Film er kanskje den kategorien det er vanskeligst å vinne i når du ser alle de fantastiske filmene som lages rundt om i verden. At en kjærlighetshistorie fra norske Posten setter følelsene i spill er så rørende. Alle jeg har snakket med her nede fra byråer i hele verden elsker den. Det varmer et norsk hjerte, sier en stolt Eriksen.

Gull nummer to

Dette er Norges andre gull i Cannes Lions. Try åpnet gullkontoen på mandag for sin kampanje «The Trash Collection», for IKEA. Kreatørduoen bak, Caroline Riis og Eirik Sørensen rakk heldigvis fram i tide til å ta imot hyllest fra hele bransjen i storsalen Lumiere.

Norske byråer har så langt markert seg med flere bidrag til shortlist, to gull og ett sølv til Apriil, som ble annonsert torsdag kveld for kampanjen «Handle with i don't care» for glassprodusenten Strahl.

Powered by Labrador CMS