Sven Størmer Thaulow i Schibsted vil ha med seg sine konkurrenter i en stor dugnad om kunstig intelligens. – Så kan vi heller konkurrere på journalistikken.
Sven Størmer Thaulow i Schibsted vil ha med seg sine konkurrenter i en stor dugnad om kunstig intelligens. – Så kan vi heller konkurrere på journalistikken.

Inviterer til Kunstig intelligens-dugnad

Schibsted vil bygge norsk språkmodell, men da trenger de hjelp fra resten av norsk mediebransje.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen): – Det som er i ferd med å skje er at språkmodellene er i ferd med å bli ny infrastruktur på internett og er i ferd med å bli plattformer på linje med app store og er en viktig komponent i hvordan internett virker.

Det sier Sven Størmer Thaulow, data- og teknologidirektør Schibsted under onsdagens Medielederkonferanse i Bergen.

Kamp mellom USA og Kina

Han oppfordrer norske mediebedrifter til å gå sammen om en dugnad for å bygge en norsk språkmodell.

Thaulow mener at det er viktig å ha kontroll på vår egen infrastruktur.

– Nå foregår det en kamp mellom USA og Kina. Vi ønsker å ha modeller som reflekterer våre verdier og samfunn og ikke et amerikansk verdensbilde, sier han.

Kunstig intelligens har vært en greie i mange år allerede, men fra i fjor høst tok det helt av med blant annet ChatGPT og siden har giganter som Microsoft, Google og Snap kastet milliarder etter kunstig intelligens.

– Vi har aldri sett at noe på så kort tid har gått fra liten bruk til 100 millioner brukere. Det går sinnssykt fort. Aldri har vi sett at en teknologi raskere har tatt tak i oss og vi må bare følge med, sier Geir Terje Ruud, som har på oppdrag fra MBL dykket ned i temaet.

Han sier at mange tror dette blir en hype, men at ingen av oss vet det.

– Men vi vet det kommer til å gå fort. Noen sier de tror det vil skje mer på to-tre år enn 25 år med internett, sier han.

Har spart 6000 timer

Det går sinnssykt fort, sier Geir Terje Ruud sier at man aldri har

I VG har de allerede omfavnet kunstig intelligens og har siden januar spart 6000 timer ved å bruke et program som transkriberer tekst for dem.

Til sammenligning er et årsverk beregnet å være 1950 timer.

Thaulow forteller og at de har AI-opplæringsprogram som har kurset rundt 500 ansatte, de har en futures lab, Aftenposten har kommet med stemmeklone og VG og Aftonbladet har kommet med automatiske nyhetssammendrag.

– Vi vet det er et sceneskifte innen teknologi som kommer til å påvirke oss. Vi vet det kommer til å gripe inn i privat og offentlig sektor og hvordan de vil fungere de neste 10–20 årene, sier han.

– Konkurrere på journalistikk

Nå jobber Schibsted sammen med NorwAI på NTNU som jobber med å bygge en norsk språkmodell. NRK er også med på prosjektet, men den er for liten og nå inviterer Schibsted alle andre norske mediehus med på dugnad.

For man trenger dobbelt så masse innhold.

Derfor vil de at norske mediehus skal avgi innhold 30 år tilbake for forskningsformål så man får bygd den norske språkmodellen.

Man er allerede i gang med en språkmodell, men man vil ha den omtrent dobbelt så stor innen høsten. Da skal den kunne konkurrere med ChatGPT.

– Vi anmoder alle om å bidra med medie-innhold, dytte på myndighetene for å få mer supercomputerkraft og open source det og heller konkurrere på god journalistikk, sier Thaulow.

Det blir og jobbet med en germansk språkmodell.

Han legger ikke skjul på at det er krevende å bygge, men mener oppsiden er så stor at det er verdt det.

– Brukere, bidragsytere og kanskje deleiere må investere i kompetanse, eksperimentere og sørge for at de ansatte skjønner hvilke muligheter som ligger her, sier han.

Powered by Labrador CMS