Randi og Scott er AI-mentorer hos TRY
– Faren, eller fellen, er jo å bli redd for dette, eller ikke vil bruke det.
De siste månedene har det tatt helt av med bruk av kunstig intelligens til å lage tekster og bilder for folk.
Det er knapt en nordmann som ikke har spurt ChatGPT spørsmål og blitt imponert over hvor overraskende smarte svar den kommer opp med og rystet når den har bommet grovt.
Også profesjonelle har kastet seg over dette og blant annet har vi i KOM24 fortalt om Høyskolen Kristiania som har prøvd det i markedsføringen sin.
Dette får og konsekvenser for andre profesjonelle aktører og nå har TRY utnevnt to stykker som skal være deres AI-mentorer som skal gjøre terskelen lavere og for å hjelpe folk i arbeidshverdagen sin.
– Endrer arbeidshverdagen
– Faktum er at AI har eksistert i lang tid. Men det har skjedd en i eksplosjon de siste månedene er at det har kommet ut løsninger som er billigere, bedre og mulig å bruke inn i hverdagen. Så det kommer ut å transformere oss. det vi tror og ser er at det kommer til å endre også arbeidshverdagen og fagområder dramatisk. Og da trenger vi folk som jobber i organisasjonen og motiverer og lærer andre å bruke det i praksis, sier TRY Råd-sjef Sindre Beyer til KOM24.
Det er Randi Maria Borge og Scott Allan som har fått ansvaret.
Borge har spesialisert seg på brukernivå på hvordan å bruke visuelle verktøy, mens Allan jobber mye med tekst og kreative prosesser.
– Vi merker en umiddelbar effekt på det hos oss, men det er og kunder som er nysgjerrige på det og lurer på hvordan de skal håndtere det og bruke det, sier Beyer.
Allan sier det er tre nivåer de bruker AI på.
Det ene er innhenting av data og destillering av informasjon. Det andre er som et nyttig verktøy for å komme opp med ideer og ikke minst som et verktøy i en kampanje eller konsept for å gjøre budskapet lettere å ta imot.
– Hvis man bruker det godt og vet hvordan det funker, og har en så generelt god lommefølelse på det, så er det virkelig som å ha en egen assistent i hverdagen, mener Borge.
– Er dette begynnelsen på færre rådgivere og tekstforfattere i bransjen?
– Ikke nødvendigvis i seg selv, men jeg er jo helt sikker på at hvis man tenker at dette er noe vi bare stikker hodet i sanden på og ikke gjør noe med, så blir det jo det, sier Beyer.
Kvalitet og tempo vil øke
Han mener nøkkelen er å klare å integrere bruken av AI i arbeidshverdagen.
Han mener at kvalitet og tempo vil øke betydelig.
Allan på sin side peker på at i en tidspresset hverdag kan man bruke mer tid på å løfte sluttresultatet og kaller bruken av verktøy som ChatGPT for et godt verktøy å komme opp med ting.
– ChatGPT har en genuin effekt på arbeidshverdagen vår allerede, sånn tidsmessig. Det at vi kan teste raskt ulik tone of Voice på tekst, peker han på.
Samtidig, det er alltid en fare med å ta i bruk nye verktøy. Allan sier at generiske tekster og de begrensningene som ligger inne i ChatGPT der blant annet ikke har informasjon etter 2021.
– Du må ta det innover deg
Beyer understreker at AI er en assistent og man må bruke det som en forsterkning og turbo på kreativiteten.
– Faren, eller fellen er jo å bli redd for dette, eller ikke vil bruke det. Eller å sitte og verne om og holde igjen. Du må ta inn over deg at dette er kommet, og bruke det på best mulig måte. Så må du ha en yrkesstolthet i at det du leverer er ditt, sier Allen.
– Men er det farlig å være for tidlig å bruke dette?
– Ikke til å eksperimentere og jobbe med det som en turbo-maskin. Det tenker jeg er helt avgjørende for et miljø som skal være ledende innenfor kreativitet og teknologi. Hvis ikke, så er man jo ikke det. vi rådgir også kunder på hvordan de kan ta det i bruk praktisk. For det er en turbo til det man driver med. Og det har det vært i lang tid. Forskjellen er nå at det er bredt, avslutter Beyer.