Slik mener TRY-huset at AI vil endre markedsføring
– Vi må bruke de verktøyene vi har tilgjengelig og selv om AI ikke kan erstatte menneskelig kreativitet fordi verktøyene er begrenset av egen læring og data – bør det i hvert fall ikke sette en stopper.
Nylig slapp TRY-huset rapporten «100 endringer som følge av AI», hvor de legger frem sin oppsummering med hundre endringer de tror kommer til å skje som følge av AI («Artificial Intelligence» eller «KI», kunstig intelliegens).
Rapporten tar for seg endringer innenfor en rekke temaer, som blant annet beredskap og krisehåndtering, medie- og forbruksvaner, samt markedsføring.
Når det kommer til AI og markedsføring tar den for seg blant annet hvordan AI kan bidra til at innholdsmarkedsføring vokser, kunstig intelligens kan bidra til å forbedre kundeservice, og at merkevarebygging blir enda viktigere enn tidligere.
– AI har vært brukt i markedsførings øyemed i lengre tid, men med verktøy som Open AI, og den tilgangen slike verktøy gir, tror jeg vi som jobber med markedsføring kommer til å få flere nye prosesser og nye tjenester. AI gir et langt større mulighetsrom for merkevarer å kommunisere i, sier Stine Sesseng, til KOM24.
AI kan gi det lille ekstra
Hun er seniorrådgiver og leder rådgivere i TRY Råd og jobber bredt innenfor byråets tjenesteportefølje med fokus på blant annet innsiktsarbeid, strategisk rådgivning og kommunikasjonsløsninger.
Sesseng mener endringene AI kan bidra til i markedsføring handler om hvordan prosessene kan bli mer effektive og hvordan markedsførere kan frigjøre mer kapasitet.
– AI kan gi et forsprang og det lille ekstra. Og er det noe markedsførere virkelig burde være opptatt av – så er det å ligge i front. Det handler om å raskest mulig være tidlig ute med å satse på bruk av AI i merkevarebygging.
Hun mener det blir viktig å erobre en tydelig posisjon i markedet for å skaffe seg en konkurransefordel.
– For merkevarer handler det om å utvikle nye tjenester og produkter. Og i denne utviklingen vil man absolutt ikke ta til takke med en tredjeplass. Her vil man være først ute, fordi det er så viktig å ha en kombinasjon av unikhet der man både ser kundene, men også leverer noe nytt.
Et langt stykke igjen
Sesseng jobber med hvordan byrået kommunikasjonsmessig kan kombinere AI og menneskelig kreativitet.
– Man skal vel aldri si aldri, men AI har et langt stykke igjen før den forstår seg på den menneskelige forståelsen av emosjoner. Empati er en viktig del av merkevarers identitet – og den biten kan ikke AI konkurrere mot. Merkevarebygging handler om å treffe i hjertene til forbrukerne.
Hun mener AI i denne sammenheng bør brukes som et ekstra boost, og at den må mates med menneskelig kreativitet.
– Vi må bruke de verktøyene vi har tilgjengelig og selv om AI ikke kan erstatte menneskelig kreativitet fordi verktøyene er begrenset av egen læring og data – bør det i hvert fall ikke sette en stopper. AI kan først og fremst fungere maksimalt på våre kreative premisser.
Sesseng tror det er viktig å senke terskelen når man tar i bruk ulike AI-verktøy på arbeidsplassen.
– Gi kolleger tid til å lære å bruke AI. Mange har så vidt testet ut kunstig intelligens bare for moro, men man bør bruke tiden på teste det ut i reelle arbeidssituasjoner. Da kan man lære seg å bruke det til sin fordel og åpne et helt nytt mulightesrom av tjenester som kan være svært nyttig for merkevaren.