– Vi er avhengig av å kunne se et behov og komme opp med ulike løsninger på svært kort tid. Vi lever i en verden hvor ting endrer seg hele tiden, derfor må vi som fagfolk ha et åpent sinn om hvordan denne teknologien kan hjelpe oss, og gjøre oss bedre, sier Even Westerveld.

Westerveld tror ChatGPT kan gjøre flere prosesser mer effektive – men ikke ta over arbeidsoppgaver

– Det handler om å jobbe smartere, og i den første fasen tror jeg definitivt at denne teknologien kan hjelpe oss godt på vei. Men vi kan ikke tro eller forvente at ChatGPT skal levere ferdige produkter for oss.

Publisert

I det siste har mange lekt seg med ChatGPT, som er en kombinasjon av kunstig intelligens og chatbot. Språkmodellen som er utviklet av OpenAI, ble først lansert i 2021, og den nye versjonen er en videreutvikling av versjonen GPT-3, også denne ble utviklet av OpenAI. I Norge fikk ChatGPT over én million brukere på bare fem dager.

Og blant disse finner vi leder for merkevare og kommunikasjon i Vipps, Even Westerveld.

– Jeg tror alle synes det er gøy å se hva den spytter ut, sier han til KOM24.

Bidra til å jobbe mer effektivt

Hos Vipps har ChatGPT allerede «blitt» en del av gjengen, og internt har språkmodellen blitt brukt til alt fra å lage koder, diskutere strategi, lage interne utkast og komme med forslag til julekalender.

– Våre folk er godt påskrudd innen tech og følger svært godt med innenfor dette området, og ChatGPT er noe hele organisasjonen har oppdaget. Foreløpig er dette bare noe som er gøy, men det er absolutt noe som virkelig får oss til å åpne øynene.

Westerveld tror ChatGPT kan gjøre mange prosesser langt mer effektive, men at det i begynnelsen brukes mest for å eksperimentere.

– Nå skjønner folk at AI kan brukes til absolutt alt og jeg ser at folk hyppig blant annet deler hvordan de eksperimenterer med AI og spøker om hvordan den kan erstatte arbeidskraft. Men folk deler også veldig seriøse dialoger med chatboten. Selv har vi ikke diskutert hvordan vi kan benytte oss av Open AI på en strukturert måte, men vi ser hvordan den kan forløse kreativitet, starte diskusjoner intern og bidra til at vi jobber bedre og mer effektivt.

Og så langt ChatGPT Chat har vist seg å være en dyktig koder.

– Vi har de beste koderne i Norge, ja kanskje til og med i Norden, men likevel var det en av våre utviklere her om dagen som sa at boten faktisk løste et problem bedre enn han hadde klart selv. Det er mildt sagt imponerende.

– Betyr det at den på sikt kan ta over jobben til koderne deres?

– Mange spøker om at folk kan pakke sammen og at AI vil ta over mange jobber – men det er så langt ifra virkeligheten vi kan komme. Dette er et verktøy som må videreutvikles og hele tiden mates med ny input – og enn så lenge blir svarene alt for platte og generiske. Men at vi kan få et grunnlag for videre diskusjon – det er jeg helt enig i.

En sparringspartner

Westerveld er sikker på at mange kan jobbe raskere enn det man gjør i dag, ved hjelp av AI-teknologi.

– Det handler om å jobbe smartere, og i den første fasen tror jeg definitivt at denne teknologien kan hjelpe oss godt på vei. Men vi kan ikke tro eller forvente at ChatGPT skal levere ferdige produkter for oss, men vi kan se på den som en kollega og sparringspartner som effektiviserer arbeidet vårt.

Selv om Westerveld ikke har tro på at språkmodellen vil kunne erstatte arbeidskraft hos Vipps, lar han seg imponere.

– Det blir spennende å teste den videre og leke med alle mulighetene den gir, men det vil ta lang tid før den lærer seg tone of voice, eller blir god nok for å fungere kontekstuelt for en bedrift. Men det er imponerende å se hva den kan hente fram som grunnlag for et budskap eller en some-post.

I tiden fremover vil det handle om eksperimentering.

– Det er nok mange ulike fagmiljøer som vil teste og la seg inspirere – også vi. Jeg har ikke tro på at den kan erstatte noen arbeidsoppgaver fullt ut, men den kan som sagt gi oss et raskt og generelt utgangspunkt.

Westerveld tror den viktigste egenskapen til bedrifter som vil lykkes fremover er fart, og hvor raskt man klarer å endre seg i takt med omgivelsene.

– Vi er avhengig av å kunne se et behov og komme opp med ulike løsninger på svært kort tid. Kort tid fra idé til testing og validering blir avgjørende, også for kommunikatører. Og vi lever i en verden hvor ting endrer seg hele tiden, derfor må vi som fagfolk ha et åpent sinn om hvordan denne teknologien kan hjelpe oss, og gjøre oss bedre.


Powered by Labrador CMS