Vipps topper listen over best likte merkevarer for tredje året på rad
Og i Danmark topper MobilePay listen: – Det er stas å ha samlet de to sterkeste merkevarene i Norden i ett selskap, sier leder for mennesker og merkevare i Vipps, Even Westerveld.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag ble YouGovs BrandIndex-liste kjent, og oversikten over Norges ti mest likte merkevarer er kåret. På topp, for tredje året på rad finner vi Vipps, og deretter NRK TV og Kiwi som sammen utgjør pallen.
Deretter noterer FINN en fjerdeplass og Tine inntar femteplassen, etterfulgt av Clas Ohlson, Samsung, IKEA, Freia og Gilde.
Onsdag er det ekstra god stemning i Vipps-huset.
– Det er skikkelig gøy og vi blir ydmyke over å få så fantastiske tilbakemeldinger, sier leder for mennesker og merkevare i Vipps, Even Westerveld til KOM24.
En solid måling
Forrige måned ble det kjent at Vipps og MobilePay fusjonerte, og på den danskeYouGov BrandIndex-listen topper MobilePay den listen, i likhet med Vipps her hjemme. Danske Banks MobilePay er også til stede i Finland.
– Og i Finland er MobilePay merkevaren som klatrer mest siden forrige måling i fjor. Det er stas å ha samlet de to sterkeste merkevarene i Norden i ett selskap.
Westerveld forteller at det ligger mye hard arbeid og kjærlighet bak førsteplassen.
– Denne seieren går til absolutt alle som jobber her, for det er vi som jobber her som skaper disse brukeropplevelse hver eneste dag.
YouGovs BrandIndex henger høyt for Vipps.
– Det er en solid måling og en indeks basert på hvordan man presterer som merkevare hver eneste dag gjennom hele året. Og det er alle Vippserne med på å skape, om man jobber med kundeservice, produktutvikling, HR eller lager mat i kantina – så er alle med på å skape merkevare og bidrar til at vi nok en gang får topplassering.
Må levere hver eneste dag
Som følge av sammenslåingen er dette første gang YouGov-utmerkelsen feires digitalt.
– Dette er som en bursdag, 17. mai, julaften, ja alt på en gang. Det har blitt feiret med bløtkake på alle kontorene i og vi har feiret på Teams med alle ansatte. Det har vært mye digital kjærlighet på tvers av landegrenser i dag, noe som er nytt for oss som et nordisk selskap.
Fra å telle i overkant av 250 Vippsere, utgjør Vipps MobilePay 800 mennesker fordelt i Norge, Danmark, Finland og Litauen. Ambisjonen videre er å klatre inn på den globale listen til YouGov.
– Det er mye forenkling å ta tak i på det europeiske markedet, og det er en av grunnene til at vi slår oss sammen. Det arbeidet har akkurat begynt, men vi har helt klart ambisjoner om å bli en av de sterkeste europeiske merkevarene.
Vipps øker poengscoren fra i fjor med tre poeng og inntar førsteplassen med 48,9. Og selv om Vipps har gått til topps tre år på rad, skal det ikke hviles av den grunn.
– Det er utelukkende en styrke for oss å bli flere og sterkere. Dette vil gi oss muskler til å utvikle enda flere løsninger for femtiden. Men det handler ikke om hvile på de suksessene man har hatt, vi må hele tiden videreutvikle våre løsninger og levere hver eneste dag. Og det er nettopp det denne kåringen fokuser på, ettersom man måles daglig.
– En formidabel oppgave
Vipps MobilePay har gått fra omkring fire millioner norske brukere til elleve millioner eter fusjonen.
– Det er en formidabel oppgave, men særdeles hyggelig å se at innsatsen gir resultater.
Rangeringen gis ved hjelp av indeksscoren til YouGovs BrandIndex som er et gjennomsnitt av de seks parameterne; kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.
BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 350 merkevarer over et år, og her til lands intervjues 100 personer daglig om deres holdning til ulike merkevarer.
De som er inne på topp 10-listen i år, var også inne på topp 10-listen i fjor. Vipps og Tine beholder sine plasseringer fra 2021, mens Kiwi tar over tredjeplassen fra Tine.