Vipps, Sintef og Google er landets mest attraktive arbeidsplasser – slik har de greid det
– Det er helt rått! Det er en knallsterk pall som er preget av aktører med meningsfulle oppdrag i miljøer der man kan utvikle seg og vokse. Vi er stolte av å være i et så flott selskap.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Årlig gjennomfører Academic Work undersøkelsen YPAI (Young Professional Attraction Index), som måler attraktivitet basert på arbeidsgiverens rykte, suksess og fremgang. Og om studenter, nyutdannede og de som er i sine første år av sin karriere, synes bedriften eller selskapet er en attraktiv arbeidsplass.
Resultatet av undersøkelsen viser at det er flere nykommere inn på topp ti listen i år. Pallen fordeles mellom selskaper som alle klarte topp ti, også i fjor.
Førsteplassen gjør et realt byks fra fjorårets åttende plass. I år er det SINTEF som kan smykke seg med YPAI-seier.
Smart med podkast
– Det er veldig morsomt å gå til topps i denne undersøkelsen. Og jeg bruker å si at det ikke er særlig overraskende, men det er fordi jeg synes det er så gøy å jobbe her selv, sier konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv til KOM24.
Hun sier de, sammenlignet med mange andre på listen er en relativt liten organisasjon som har små ressurser innen employer branding.
– Derfor er det viktig for oss å fortelle konkret om hva vi driver med og gjøre oss så synlig som mulig.
Noe SINTEF har gjort med podkasten «Smart forklart» og mer aktivitet i sosiale medie kanaler.
– De siste årene har vi ansatt flere innenfor kommunikasjon, vi er til stede på jobbmesser og karrieredager for unge og vi har «Sommerforsker»-programmet vårt. Også rekrutterer vi ofte unge mennesker.
I fjor begynte 300 personer i SINTEF, hvorav de fleste er unge.
– Samtidig har vi avgitt 150 andre, som bruker sin erfaring fra SINTEF inn i næringsliv og offentlig sektor.
Sosiale medier-ansvarlig Karoline Lorentzen, sier de har økt aktiviteten på LinkedIn, Facebook og Instagram. Og at disse plattformene skaper mer synlighet for SINTEF.
– Også ser vi at podkasten gir gode resultater og et godt innblikk i hva vi gjør her, forteller hun.
Podkasten har satt rekord i antall nedlastinger, og passerte nylig 200 000 nedlastinger.
– Helt rått
Teknologiselskapet Vipps tar steget fra en sjuende plass i 2021 til andre i år.
– Vi er utrolig takknemlig for å havne på pallen. Det er en raus tilbakemelding å få, sier en fornøyd leder mennesker og merkevare i Vipps, Even Westerveld til KOM24.
YPAI Topp 10:
2021 | 2022 |
Microsoft | SINTEF |
Vipps | |
Finn.no | |
Aker Solutions | NRK |
Bouvet | DNV |
Sopra Steria | Equinor |
Vipps | Norsk Hydro |
SINTEF | Kongsberg Gruppen |
Tine | Microsoft |
IBM | Sopra Steria |
I år er det flere nykommere inn på topp ti listen over de mest attraktive arbeidsplassene for unge mennesker.
Selskapet kaprer andreplassen i årets YPAI-kåring. En hopp på fem plasser fra resultatet i fjor.
– Det er helt rått! Det er en knallsterk pall som er preget av aktører med meningsfulle oppdrag i miljøer der man kan utvikle seg og vokse. Vi er stolte av å være i et så flott selskap.
– Og det viser at alle som jobber her virkelig brenner for merkevaren, noe som er viktig for at vi kan fortsette å bygge en godt likt merkevare og en spennende arbeidsplass.
Ikke toppstyrt
Vipps teller 258 personer. Ingen av disse jobber i en employer branding avdeling.
– Vi har ikke en egen avdeling som kun jobber med employer branding – dette er noe alle 258 Vippsere gjør sammen.
For ifølge Westerveld skapes merkevaren av folkene som jobber i Vipps.
– Når folk har det gøy på jobb, forteller de det gjerne videre til venner og bekjente. Og slik skaper vi en sterk arbeidskultur, sier Westerveld.
Han mener markedsføring og karrieredager fungerer som ekstra krydder på toppen, men det viktigste er hvordan de ansatte har det på jobb – hver eneste dag.
– Det er viktig for oss at folk setter pris på fellesskapet og den kulturen de er en del av. I løpet av det siste året har vi åtte ansatte som har gjort comeback til selskapet – det er mange for oss, og svært gledelig.
Men som alle arbeidsplasser, er Westerveld tydelig på at de også har utfordringer.
– Det er ikke til å unngå, også vi har tøffe diskusjoner internt, men vi har bred involvering internt. Det skal ikke være toppstyrt hos oss – og det er viktig for kulturen.
Lokker ikke med pizza
Tredjeplassen går til fjorårets sølvvinner, Google.
– Employer branding – i form av store pizzabudsjetter for å lokke studenter til å kjede seg gjennom endeløse bedriftspresentasjoner gjør vi lite av, sier Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge til KOM24.
De er meget fornøyd med å komme på pallen.
– At vi likevel scorer høyt forteller meg at employer branding i form av en tydelig misjon, at det selskapet driver med resonnerer med folk, fungerer vel så bra i seg selv.
I Google har de en klar misjon.
– Det er å gjøre verdens informasjon universelt tilgjengelig og nyttig. Det er et oppdrag jeg tror mange kan finne mening i, og som man i tillegg beviselig ser gjennom tjenester som Søk og Maps – produkter som bidrar til å gjøre hverdagen enklere for mange millioner mennesker hver eneste dag.