Vipps har slått seg sammen med MobilePay – dette blir konsekvensene
– Skal vi ha nærhet til folk så må vi snakke det språket til landet vi er i. Det er flere skandinaviske selskaper som kommuniserer på engelsk til forbrukerne, men jeg tror det skaper en avstand til folk flest.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I slutten av oktober ble sammenslåingen mellom Vipps og Danske Banks MobilePay endelig godkjent av EU-kommisjonen. Arbeidet med fusjonen begynte tilbake i juni 2021 – og skulle opprinnelig også inkludere finske Pivo – noe kommisjonen satt en stopper for i høst.
Bakgrunnen var EU-kommisjonens konkurransemyndighet som mente det ville bli for stor innvirkning i Finland, ettersom både MobilePay og Pivo er i det finske markedet.
1. november var datoen og starten for et felles selskap, Vipps MobilePay.
– Både Vipps og MobilePay har en sterk posisjon i hvert sitt marked – så derfor beholder vi begge merkevarene og lager en felles plattform som snakker sammen. Det er på denne plattformen synergiene hentes, sier leder marked og merkevare i Vipps, Lars Istre, til KOM24.
Gjør seg selv skalerbare
Med en felles plattform menes en felles app. Og når den omfattende IT-jobben er ferdig vil MobilePay-appen være kliss lik Vipps-appen.
– Eneste forskjell vil være skin (farge), og dette vil gjøre det mulig for oss å ha ett produkt i tre ulike markeder – uten å måtte lage nye systemer og produkter for hvert marked.
Dette vil gjøre det raskt og effektivt å innta nye markeder i fremtiden.
– Og det er nettopp skalerbarheten som er det viktigste for oss om vi skal ha en sjans mot de store globale konkurrentene.
Istre peker på et betalingsmarked med mange muligheter.
– Så hvis vi som en liten norsk aktør skal ha muligheten til å innta nye markeder, så må vi samarbeide. Og da er det naturlig for oss å samarbeide med våre nordiske venner, for mye er bygd opp på samme måte og vi er også like langt fremme digitalt.
Fusjonen gjør at Vipps går fra litt over fire millioner Vippsere, til elleve millioner Vippsere og MobilePayere, fordelt i Norge, Danmark og Finland.
– Og det betyr også at vi skal gjennom en omorganisering hvor vi kan forvente at det blir noen forandringer for oss. Fra å være en norsk organisasjon blir vi en nordisk der det meste vil foregå på engelsk.
Omorganiserer selskapet
I februar er det to år siden Istre forlot reklamebransjen og SMFB, til fordel for kundesiden og Vipps. Dette er den første omorganiseringen han opplever.
– Det blir veldig spennende og jeg skal nyte det. I norsk industrihistorie er dette noe av det største som har skjedd for det er ikke ofte en norsk merkevare eller et norsk firma går så hardt ut med ambisjoner om å gå internasjonalt.
1. november kunne Vipps og MobilePay begynne samarbeidet og prosessen med å samle seg i et stort nordisk selskap. Sammenslåingen skal ikke gå på bekostning av ansatte, men det vil bli endringer i organisasjonen som forventes å være klar mot slutten av året.
– Det vil bety store fordeler for oss i marked og kommunikasjon som naturligvis vil telle flere kolleger. Og selv om det nå er to merkevarer som skal ha lokal gjennomføringskraft, vil det åpenbart gi oss flere fordeler ved å bli en dobbelt så stor gjeng.
Selv om det er mange likheter i nordisk sammenheng er det også noen forskjeller, som Istre mener med fordel kan dyrkes.
– Enten om disse forskjellene er i kulturen eller språket må vi ta det ut der det skaper best mulig kommunikasjonskraft. Sammenslåingen lar oss lære på tvers av flere markeder, og jeg tipper vi vil kjenne igjen de samme utfordringene som Mobilepay også står overfor.
Har ikke tro på felles reklamer
Vipps har klare vekstambisjoner og klare utfordringer som han mener marked og kommunikasjon må hjelpe til å løse.
– I starten vil vi kanskje løse disse ulikt fordi vi er to merkevarer i ulike markeder, men kjernen i innsikten tror jeg vil være ganske lik.
Selv om arbeidsspråket hovedsakelig blir engelsk, vil ikke dette merkes av forbrukerne.
– Skal vi ha nærhet til folk så må vi snakke det språket til landet vi er i. Det er flere skandinaviske selskaper som kommuniserer på engelsk til forbrukerne, men jeg tror det skaper en avstand til folk flest. Vår oppgave vil være å formidle med den lokale kulturen i bakhodet i hvert av markedene.
Han tror også de skal trå varsomt når det gjelder å lage felles kreative reklamer på nordisk nivå.
– Man jobber kanskje sammen om de samme utfordringene i briefen med samme målsetting, men lokal gjennomføring vil være helt essensielt. Det å lage en felles kampanje for to ulike brands bare ved å bytte ut logoen – det har jeg ingen tro på. Da oppnår man verken oppmerksomhet eller interesse, og man vekker definitivt ikke folks følelser på samme måte.
Må finne balansen
I Vipps sier man ikke tone of voice, men stil og tone. Om Vipps bevarer tonen eller får en ny som følge av sammenslåingen, vil tiden vise.
– Etter hvert vil vi få en felles organisasjonskultur og felles verdier, og da tror jeg det vil komme et språk med en stil og tone som representerer begge merkevarene. Men samtidig tror jeg Vipps i Norge og Mobilepay i Danmark og Finland på en eller annen måte vil ha sin egen stilart, selv om det er flere likheter mellom oss.
Istre tror det er viktig å alltid være klar over og huske hva som vekker folks interesse for merkevaren i hvert av markedene.
– Jeg tror man må være bevisst på dette når man vokser nordisk og internasjonalt – for blir man for global skaper man bare avstand. Det er hele tiden en balanse, og den gleder jeg meg til å finne.