Normalt pleier ikke Lars Istre å ha et nyttårsforsett, men i år har det sneket seg inn et på listen: – Det er smått pinlig.

Julepraten 2022:

Disse reklamene fikk Lars i Vipps til å flire

– Hvem visste at det kunne være så gøy å se på en over-kul markedsgjeng og folk med for dårlige allmennkunnskaper?

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det Head of brand & marketing i Vipps, Lars Istre, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Flytter til Lugano i Sveits. Neida, holder meg til Hedmarksvidda og svigers i Kristiansand. Det kler meg bedre.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– I år har jeg som vanlig høye forventninger. Tror det blir en helt rå langtidsstekt ribbe som svogeren min står for. Han er kirurg, men jeg tror han like godt kunne vært Michelin kokk.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– John McClane som gjør livet kjipt for Hans Gruber i Nakatomi Towers er en klassiker som må ses hvert år, ellers så er det mye som er fristende i jula, for min del er det viktigere å få litt tid til å bare slappe av uten matpakker som skal lages, skolemeldinger som skal sjekkes og fulle jobbkalendere som skal sjongleres.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– I Vipps prøver vi å lage reklame som treffer godt i skjæringspunktet mellom humor og historiefortelling. Derfor setter vi veldig, veldig stor pris på Ola og Karis gode tilbakemeldinger i form av topplasseringer i Reklamebørsen gjennom året. Forhåpentligvis fikk vi noen til å trekke på smilebåndet, samtidig som de noterte seg at kortet deres ligger i Vipps. Ice og Dagens Næringsliv er to merkevarer som i hvert fall har lagd reklamefilmer som har fått meg til å flire. Hvem visste at det kunne være så gøy å se på en over-kul markedsgjeng og folk med for dårlige allmennkunnskaper?

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Ref mitt forrige svar, så irriterer jeg meg over at jeg sa «skjæringspunktet». Det uttrykket blir plattere og plattere for hvert år som går. Med seg på pallen får vi «mulighetsrom» og «reise». «Jeg har hatt en spennende reise i…», starer vel snart alle jobbskifte pressemeldinger med.

Og bare så det er sagt: Det hender dessverre at jeg bruker alle disse uttrykkene, men jeg lover å bli bedre til neste år.

Hvis jeg kan få velge hvilke tre ord som skal prege 2023, så blir det de tre ordene vi i Vipps er aller gladest i, nemlig «veldig, veldig enkelt».

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– 2023 blir åpenbart et tøft år for næringslivet. Jeg er spent på hvilke merkevarer som kommer til å tørre satse når andre trykker på bremsen, og hvordan de kommuniserer rundt grepene de tar.

Ellers er det vel fort mulig at ChatGPT og AI allerede i 2023 kan gå fra noe vi lager tullemanus til interne jobbfester, til noe vi faktisk tar i bruk i kommunikasjonsarbeid. Spennende (og litt skumle) tider, og vel det første skikkelige produktet som gir oss et innblikk i fremtiden.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Jeg må komme meg på flere Storhamar-kamper. Det er smått pinlig når jeg møter barndomskompiser fra Hamar og praten dreier inn på byens stolthet. Da merker jeg at jeg har altfor dårlig oversikt over hvordan det egentlig går med laget i mitt hjerte.

Powered by Labrador CMS