Strømkrise og elleville strømpriser har fått briter og irer til å strømme til Sintefs egen blogg om vedfyring
Flere lesere og lengre lesetid – slik får Sintef forskningen sin ut til folket
– Jeg satt en kveld og så at vi hadde hatt 8000 lesere på en dag, det er vi ikke skalert for. Det hele var organisk trafikk, så jeg tenkte hva skjer nå? Trafikken kom fra Irland og Storbritannia, så jeg tror den kan ha vært featured story på Google i forbindelse med den ekstreme kulda der borte, sier Anne Steenstrup-Duch, kommunikasjonssjef ved Sintef Energi.
Med kuldebølge over store deler av det nordlige Europa og strømpriser som får de norske til å blekne har det til tider vært ekstreme tilstander i Storbritannia. Mandag var de oppe i 18 kroner kilowatten i den dyreste timen.
Langt vei til Dagsnytt18
Det har ført til at britene har startet med vedfyring.
Skal man fyre med ved bør man gjøre det effektivt og med lave utslipp og da har Sintef en bloggpost med de ti bud for effektiv vedfyring som har gått viralt i det siste.
#SINTEFblog ble etablert seint i 2014 og hadde i begynnelsen kanskje 100 – 200 lesere daglig. Men det har økt hvert år og i 2021 passerte de 200 000 lesere gjennom året.
Men det er ingenting mot 2022 hvor de allerede har passert 316 000 lesere og det er fortsatt to uker igjen av året.
Hun kaller bloggen et lavterskeltilbud for forskerne på Sintef.
– Forskere er flinke til å skrive vitenskapelige artikler, men vi må dele forskningen vår ut i en større verden. Da må vi dele i flere kanaler i tillegg til vitenskapelige artikler. Og terskelen fra en vitenskapelig artikkel til Dagsnytt18 er lang. Dette er et lavterskeltilbud, her kan du dele forskninga di på en litt mer lettfattelig måte så den blir synlig på Google. Det er en start, sier Steenstrup-Duch.
Hun sier at de har en fordel, for selv om det er mange artikler på Google fra hele verden, har bloggene ofte så sære og smale tema som blir forsket på at de har ikke så stor konkurranse likevel.
– Det er vår Long tail strategi. Vi kan få synlighet internasjonalt for det er få andre som skriver om det, sier hun.
Folk vil gå i dybden
I 2022 har de og klart å øke lesetiden på bloggen med hele 31 prosent. Nå bruker folk i snitt fire minutter på bloggen.
Posten om vedfyring har seks minutters lesetid og bloggposten om Hva i all verden skjer med kraftmarkedet har åtte minutters lesetid og har nådd 30 000 lesere.
Men også poster om hvordan skrive Julia-kode, en form for dataprogrammering, får tusenvis av lesere.
– Det er et rom der ute for folk som vil gå i dybden og lese mer, mener hun.
– Hva sitter Sintef som institusjon igjen med som følge av bloggen?
– Strategien er å synliggjøre forskningsresultatene i Sintef. Vår visjon er «Teknologi for et bedre samfunn» og vi har en forpliktelse til å dele forskninga vår med verden og bloggen er en del av det, sier hun.
Siden starten har det vært rundt 400 bidragsytere på bloggen, 200 av dem har vært fra Sintef Energi.
Steenstrup-Duch sier at det er relativt lett å få forskerne med på å skrive for bloggen.
Hun kaller bloggen det å ha et tilbud mellom en vitenskapelig artikkel og en VG-sak.
– Forskerne kommer til meg og spør hvordan skal de få ut forskninga. Da spør jeg «hvem skal du prate med og hva skal du oppnå». Ofte er svaret en fagblogg, for ofte er målgruppen relativt smalt. Det er spennende funn, men kanskje ikke en VG-sak. Da sier jeg skriv fagblogg for da ligger det der ute lett tilgjengelig, sier hun.
– Det er et tilbud mellom en vitenskaplig artikkel og en VG-sak. Der er bloggen veldig viktig, mener hun.
Hun regner med at det kommer til å være stor trafikk til bloggen og i 2023 med den pågående energikrisen.
Ikke brenn juletreet i peisen
– Jeg tror at med energikrise og behov for forskningsbasert kommunikasjon, så vil det være behov for oss. Verden som vil ha mere dybde og substans, tror hun.
Derfor vil hun til neste år jobbe med å få inn mer stoff fra bredden av Sintef.
– Det er mange som er flinke, men vi vil ha flere til å blogge og vi vil satse mer på engelsk. For det store potensialet er internasjonalt. Jeg ser også at vi har en del blogger på norsk som skal oversettes, sier hun.
Og selv om de har hatt stor trafikk til nå i år er det fortsatt en klikkvinner som venter på å bli publisert.
– Vi har en artikkel som heter Ikke brenn juletreet i peisen, den trekker både norsk og utenlandsk trafikk, sier hun.