Thomas Evensen, spesialrådgiver for strategi, rådgivning og samfunnsdialog i Forskningsrådet, savner flere fra ledelsen på universitet og høyskoler i fora der man diskuterer forskningskommunikasjon. Her sammen med Ingvild Reymert, førsteamanuensis og faggruppeleder, OsloMet og Tore Wig, professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo

Etterlyser universitets­topper på Forskningskommunikasjons­dagene

– Jeg mener det at det hadde vært en fordel om man hadde hatt flere fra institusjonsledelsen til stede på en konferanse der man diskuterer forskningsformidling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Hvorfor er ikke flere fra ledelsen til stedes her? Blir det ikke tatt ordentlig på alvor? Jeg skulle ønske flere fra toppen var med, da kunne vi fått mer fart på dette dere snakker om.

Det sa Thomas Evensen, spesialrådgiver for strategi, rådgivning og samfunnsdialog i Forskningsrådet under en debatt på Forskningskommunikasjonsdagene nylig.

Han utdyper hva han mente til KOM24.

Vet det er interesse

– Jeg mener det at det hadde vært en fordel om man hadde hatt flere fra institusjonsledelsen til stede på en konferanse der man diskuterer forskningsformidling. Jeg vet at det er stor interesse for formidling på ledelsesnivået, det mangler ikke på det, men at man kunne fått flere med, få arenaer der man diskuterer formidling. Det hadde vært veldig fint, sier han.

Han mener at formidling helt klart blir tatt på alvor på institusjonsnivå, men mener at skal man løfte diskusjonen videre til hvordan formidling skal utvikle seg, så hadde det vært fint å ha med seg flere fra ledelsesnivå.

Evensen definerer Forskningskommunikasjonsdagene som den viktigste samlingsplassen for forskningskommunikatører i Norge.

– Men hvorfor er de ikke til stede her da?

– Det skyldes ikke manglende interesse, det skyldes nok tid og andre ting, helt klart. Det er veldig opptatte mennesker.

– Men handler ikke tid om prioriteringer?

– Det skal ikke jeg begi meg inn og mene noe om, det blir gjetning fra min side. Men det er i alle fall en invitasjon da til neste gang, så hadde det vært fint å ha hatt med noen som kan diskuterer det, sier han.

– Blir ikke forskningskommunikasjon tatt på alvor?

– Jo, det blir tatt på alvor. men det kan alltid bli bedre.

– Har blitt bedre

Evensen sier at dette ikke er ment som en kritikk, men mer som en undring.

Tore Wig er professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo og mener at man må skille litt i denne debatten. Han peker på at det er en veldig viktig distinksjon mellom det å ta kommunikasjon på alvor og det å ta prat om kommunikasjon på alvor.

– Det kan godt hende at instituttledelsene er opptatt av forskningskommunikasjon, men ikke så opptatt av diskusjonen om forskningskommunikasjon. Det er jo mulig. Jeg føler ofte at metaperspektivet blir overdrevet, sier han.

Ingvild Reymert er førsteamanuensis og faggruppeleder ved OsloMet og hun mener det er blitt en mye bedre bevissthet rundt tematikken de seinere år og peker på at rektorer og instituttledelse er mye mer synlig enn de noen gang har vært.

– De er aktive på sosiale medier, de tar diskusjonene og er synlige utad, sier hun.

Evensen i Forskningsrådet sier at det handler om mer enn bare det å være synlig utad.

– Mer enn å være synlig handler det om hvordan tenker vi utviklingen av dette formidlingsfeltet videre og mer en diskusjon rundt det, siden det er omtalt i denne langtidsplanen, sier han.

– Hva kan man gjøre da?

– Bare det å være med og diskuterer det på et eller annet nivå det er fint det. Det er ikke snakk om nye insentiver eller tellekanter, men å øke bevisstheten om hvordan kan vi på nasjonalt nivå og på tvers av institusjonene få løftet diskusjonen om hvordan formidlingen skal utvikle seg som fagfelt videre. Hvordan kan vi gjøre det bedre, sier han.

Tore Wig, professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo, Thomas Evensen, spesialrådgiver for strategi, rådgivning og samfunnsdialog i Forskningsrådet og Ingvild Reymert, førsteamanuensis og faggruppeleder, OsloMet

– For enkelt å si

Reymert setter spørsmålstegn ved hvordan er invitasjonene til et arrangement som Forskningskommunikasjonsdagene sendt ut, er ledelsen invitert? Og hvordan er det kommunisert ut, lurer hun på.

– Det er litt for enkelt å si at det er ingen fra universitetsledelser i Norge her i dag ergo de bryr seg ikke om kommunikasjon. Det er litt for lett, sier hun.

Der får hun støtte fra Evensen.

– Jeg er enig, det handler mer om at vi neste gang kan få til noe bredere når det kommer til synlighet og kommunikasjon. Men vi må få sendt en invitasjon neste gang så diskuterer vi dette på et eller annet nivå da. Man kan gjerne rette kritikk mot oss selv som har sendt ut invitasjoner da. For vi vil ha dere med, sier han.

Powered by Labrador CMS