Kommunikasjonsansvarlig i Fontenehus, Håvard Paulsen.

For 6000 kroner har Fontenehus klart å få some-oppmerksomhet verdt flere millioner kroner

– Fontenehus hadde en liten slump med penger som vi fordelte så godt vi kan, forteller Client Director i Anorak, Janne Espevalen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Når man sendes hjem på sykemelding på grunn av psykiske problemer i Norge, får man utilstrekkelig hjelp til å bli bedre viser en rapport av Fontenehus. Dette ville de gjøre noe med, og samarbeidet derfor med Anorak om en aksjon som ble gjennomført 12. august.

Mediebudsjettet for denne aksjonen var på bare 6000 kroner. Men de fikk det mangedoblede igjen i verdi.

Janne Espevalen var en av flere i et team på Anorak som gjennomførte Vindusaksjonen.

– Fontenehus hadde en liten slump med penger som vi har fordelt så godt vi kan, og hvor størstedelen av budsjettet har blitt brukt til å produsere gardiner og klistremerker, forteller Client Director i Anorak, Janne Espevalen.

Hun forteller at det egentlig ikke var noe mediebudsjett.

Ut ifra estimerte tall fra Anorak har de funnet ut at oppmerksomhet gjennom sosiale medier er verdt bortimot flere millioner kroner.

Blant annet har de sikret seg 87 medieoppslag.

– Aksjonen var tuftet på folk som donerte vinduene sine og at kolleger, familie, venner og kjente kjørte ut gardiner. Denne aksjonen ble til av en dugnadsorientert tilnærming.

3000 vinduer

Hun forteller at Anorak ikke egentlig visste omfanget da de startet.

– Disse prosjektene har en spesiell natur, de utvikler seg underveis og så vokser det. At vi fikk så mange vinduer med i aksjonen, er mer enn vi kunne drømme om.

Hvor mange vinduer som deltok i aksjonen, ligger rundt 3000. Grunnen til at Anorak turte å satse på ideen selv om budsjetter var lite, forteller Espevalen var på grunn av en sterk idé og magefølelsen.

– Man tror rett og slett på ideen. Den satt i magen på oss, dette fordi det er en tematikk som er utrolig viktig og som veldig mange er opptatt av. Fontenehus er her med på noe som faktisk er en løsning. Når sånne saker som dette som er viktige for samfunnet dukker opp, får man faktisk med seg folk til å bruke fritiden sin på det. Jeg har jo fortsatt noen gardiner bak i bilen min, forteller Espevalen.

Gardinene ble hengt opp over hele Oslo, men mest i bykjernen.

Hun sier til KOM24 at de mest sannsynlig hadde valgt ideen med vinduer, selv om budsjettet hadde vært stort nok til adshells.

– Det ble mye sterkere med vinduene, siden alt springer ut av at folk gjemmer seg bak vinduene. Det er allikevel fint at noen utendørsselskaper donerte adshells til oss fordi saken var god, men det var dette med gardinene som var kjernen.

– Vi er fryktelig stolte av det vi har fått til. Fontenehus har kommet på agendaen på en helt ny måte nå.

Hjerter og jubling

Kommunikasjonsansvarlig i Fontenehus, Håvard Paulsen, forteller at de er stolte av det de fikk gjennomført med et lite budsjett.

– At vi fikk en kampanje med så stor rekkevidde er mer enn vi noen gang kunne drømme om. Det gjør oss både begeistret og stolt, og ikke minst takknemlig. Vi er opptatte av å nå ut til folk som trenger oss, hva er bedre enn å nå ut til å en så stor gruppe folk med så få midler.

Paulsen lo høyt av glede når han fikk tallene fra Anorak.

Byrået Storm, forteller Pauslen, hjalp masse med rapporten som lå til grunn for Vinduaksjonen. Da Paulsen fikk tallene av Anorak, forteller han at han lo høyt på kontoret.

– Jeg sendte tallene ut til alle mine sju kollegaer, og fikk masse hjerter og jubling.

De har også merket en økning i kjennskapen rundt Fontenehus etter kampanjen. Flere kjendiser tok del i og delte kampanjen på sosiale medier, blant annet Else Kåss og Kaveh Rashidi.

– Vi merker at folk har mer kjennskap til oss. Folk synes det var en kjempebra kampanje, og det at folk liker det vi gjorde gjør at vi plutselig er noen som driver med kampanjer, det har vi ikke vært før. Dette er nok fordi kampanjen skilte seg ut. Vi nådde plutselig ut til et nytt publikum også, når kjendiser begynte å dele dette på sine sosiale medier.

Plutselig aktuelle

Paulsen forteller at de aldri kunne drømt om å plutselig være så aktuelle.

– Vi skjønner at vi er aktuelle for fagfolk, men vi traff en nerve som berørte flere. Det som skiller oss fra andre tilbud er at vår arbeidsrehabilitering bidrar positivt til medlemmenes psykiske helse og arbeidserfaring samtidig.

Neste kampanje har ikke Paulsen og gjengen en plan for enda.

– Vi har ingen planer ennå, men vi har lært at det er mulig å gjøre store ting uten et stort budsjett.

Powered by Labrador CMS