Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen var fredag på Bergen Ølfestival for å snakke om det bransjen opplever som et kommunikasjonsforbud.
Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, var fredag på Bergen Ølfestival for å snakke om det bransjen opplever som et kommunikasjonsforbud.

– Det er ikke et reklameforbud, det er blitt et kommunikasjons­forbud

– Det er vondt, rett og slett.

Publisert

(USF Verftet): – Det er forferdelig frustrerende, vi vil jo vise fram det vi driver med, for vi er stolt av det. Men så blir vi kneblet på en måte som gjør at vi ikke kan vise fram det vi gjør. Det er få jobber i Norge der man ikke kan vise fram det vi gjør på.

Det sier Hans Wettre fra Wettre bryggeri.

Fredag var han med på en panelsamtale i regi av Bergen Ølfestival der de diskuterte om Stortinget virkelig mente at forbudet mot alkoholreklame i praksis skulle ilegge bryggerier et totalforbud mot kommunikasjon.

– Det er vondt, rett og slett, sier Wettre.

Blir truet med bøter

Det var i vinter tematikken blusset opp etter at Helsedirektoratet hadde seg en runde hos norske alkoholprodusenter og de slo hardt ned på det de kom over.

Blant annet truet de med bøter når privatpersoner deler bilder eller innlegg i sosiale medier av alkoholholdige produkter de liker og tagger selskapene som lager dem.

Helsedirektoratet mener at disse innleggene er reklame for alkohol, noe som er ulovlig i Norge og de ser på det som en omgåelse av reklameforbudet.

Hans Wettre har et ønske om å få vise fram det han jobber med på bryggeriet.

Wettre mener at det å ikke kunne ta i bruk det som er av moderne kommunikasjonsmetoder gjør det vanskelig å drifte på en fornuftig måte.

– Ønsket vårt er å få et regelverk som er ryddig og som alle kunne vært enige om hvordan fungerte. 

Han får støtte fra Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, som er tydelig på at man vil ikke fjerne reklameforbudet i seg selv, men få lov til å vise fram produktene sine.

– Forbudet er i praksis ikke et reklameforbud, det er blitt et kommunikasjonsforbud. Jeg tror ikke det breie tverrpolitiske flertallet på Stortinget mente det skulle være et kommunikasjonsforbud, sier han.

Det var så seint som høsten 2015 alkoholprodusenter fikk informere om produktene sine på egne nettside, men det er kraftige begrensninger på hva de har lov til å gjøre.

Han drar og fram utfordringen norske produsenter som eksporterer til utlandet møter. For de får heller ikke lov å kommunisere mot det markedet. Det mener han er en kjempeulempe. 

Vil ha det enklere

– Vi vil at det skal være mer forutsigbart og enkelt for produsentene å forholde seg til lovverket, sier Fuglum.

En annen ting paneldeltakerne tok opp var den varierende oppfølgingen av regelverket fra kommune til kommune.

Tommy Holen Helland som driver Ølportalen samt driver to Gulating ølutsalg i Trondheim mener det er et problem at hver kommune skal tolke hvordan regelverket er, noe som skaper ulikheter. 

Også her var Fuglum enig.

– Det er konkurransemessige utfordringer når det er ulike tolkninger. Det er og et element med konkurranse fra utlandet, pekte han.

Bergensbryggeriet 7 Fjell sier at Helsedirektoratet reagerte på bruken deres av ordet ellevill når bryggeriet inviterte til åpent bryggeri. Salgssjef Tina Bertelsen innrømte at de prøver å strekke strikken av og til.

– Så vi prøver jo oss, så legger vi ut og ser det an lite grann, sier hun. 

En periode var det et smutthull når andre tagget dem i ting og de repostet. Men nå har de sett seg nødt til å fjerne taggemuligheten for frykter bøter om eksterne tagger dem.

Hun mener Helsedirektoratet gjør det vanskelig for dem.

– Tar straffen som den kommer

– Men noe driter vi og tar straffen som den kommer, sier hun. 

Panelet var enige om at de savnet at politikerne var på banen.

– Noe av det som er frustrerende med å jobbe med politikere er at når du får de i tale er det få som er uenige. Jeg opplever at i dialogen møtes vi med en mur av velvilje, så mangler det forskjellig i oppfølginga, sier han.

Fuglum mener det er lett å overtale næringspolitikerne, det er helsepolitikerne som er bøygen.

– De må overbevises om at det ikke handler om å undergrave alkoholpolitikken, men at det er snakk om små moderate endringer som ikke kommer til å endre konsumet, men bety mye for næringsprodusentene, sier han.

– Det å vise fram det du driver med hadde vårt helt nydelig. Det er ingen som vil reklamere for det vi driver på med, men vi vil vise fram det vi driver med og det fine vi gjør, sier Wettre.

Powered by Labrador CMS