Flere norske influensere bryter alkoholloven
– Vi trenger et overtredelsesgebyr for å ha et effektivt ris bak speilet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Ifølge den norske loven er det forbudt å reklamere for alkohol. Dette forbudet innebærer også at alkohol er med på annonsebilder.
Onsdag skriver NRK at de har funnet flere tilfeller der norske influensere bryter alkoholloven. NRK trekker frem nylige eksempler fra influenser Martine Lunde og influenser Caroline Berg Eriksen. Førstnevnte reklamerte for en festival, samtidig som hun på bildet hadde en øl i hånden. Berg Eriksen poserte med et glass vin på et bilde der hun reklamerte for en frisør.
Tilbake i 2018 vedtok Stortinget endringer i alkoholloven. Dette førte blant annet til en innføring av overtredelsesgebyr for brudd på loven. Derimot ble det ikke foreslått noe krav om at et eventuelt brudd måtte oppfylle ytterlige krav, som for eksempel et gjentatt eller et vesentlig brudd, skriver NRK.
Øyvind Giæver i avdeling for levekår i Helsedirektoratet påpeker at Helsedirektoratets arbeid med alkoholloven ville blitt mye enklere, dersom et gebyr som dette var på plass. For selv om de fleste retter på annonsen så fort Helsedirektoratet påpeker brudd, er det for sent, mener han.
– Reklameverdien er jo allerede innkassert. Vi trenger det overtredelsesgebyret for å ha et effektivt ris bak speilet, forklarer Giæver til NRK.
NRK opplyser at de har kontaktet flere influensere for en kommentar til denne saken. Men at verken Berg Eriksen, eller Influenserbyrået Ad Sales som representerer Lunde, ikke har svart på deres henvendelser.