– Mer givende enn å lage reklamesnutter om tilbud hos Kiwi
Tor Martin Austad jobber med å formidle forskning ved hjelp av animasjon.
Tor Martin Austad har en mastergrad i biologi, og er utdannet animatør fra Norges Kreative Høyskole. Denne kombinasjonen bruker han i sitt arbeid med å formidle forskning.
Han startet Visual Lab i 2014.
– Det var litt vanskelig å omstille hjernen fra å tenke akademisk til å tenke kreativt. Men det slo meg tidlig at dette er en ganske unik og verdifull kombinasjon av kompetanse å sitte på, sier Austad til KOM24.
Uvanlig
Med seg har han flere som jobber frilans. Oppdragene er ofte tidsbegrenset, men målet er å gjøre dette til en arbeidsplass med flere faste ansatte.
– Det er ikke mange i Norge som har innsikt i både vitenskap og animasjon. I tillegg må man være genuint interessert i å drive med denne typen animasjon. Jeg har fått inntrykk at mange animatører helst vil lage kule filmer med aliens, roboter og dinosaurer, sier Austad.
Det å få plass til omfattende forskningsfunn i korte videosnutter, er også en utfordring.
– Man konkurrerer jo med alt annet som finnes på nett og i sosiale medier, som for eksempel søte kattevideoer. Det sies vel at man har åtte sekunder til å fange oppmerksomheten til seerne. Men animasjon i seg selv er veldig appellerende, så forskerne får mye gratis her.
Ble plukket opp av FN
Tilbake i 2016 ble en av videoene som Austad hadde laget for Forskningsrådet vist på storskjerm under et FN-møte
Videoen handlet om antibiotikaresistens, og var en av de første han laget.
– Den ble veldig populær, og ble først vist under Forskningsdagene i Oslo. Uppsala universitet likte så godt filmen at de ville ha sin egen versjon til sitt nettkurs. Deretter ble de kontaktet av FN, som ville vise den under et «høyt nivå»-møte. Et klipp fra filmen ble også vist på et svensk humorprogram på SVT, sier Austad.
Han synes det er spesielt morsomt når sånne ting skjer.
– Jeg har laget flere forskningsformidlende filmer som har fått internasjonal oppmerksomhet. Når det man lager har en stor slagkraft og kanskje gjør en forskjell i verden, så er jo det den store drømmen. For meg er det mer givende å skape engasjement rundt slike viktige temaer enn å lage reklamesnutter om tilbud hos Kiwi, for å sette det på spissen.
– Viktig
Forskning kan være vanskelig å formidle til et allment publikum. Og selv om store deler av tiden går til animering, mener han at det er verdt å legge ned innsatsen.
– Alle innenfor akademia sier at formidling er viktig. Men det er et stort behov for kompetanse der, som bør tettes. Har du gjort et viktig og spennende funn, hjelper det ikke å skrive en artikkel hvis nesten ingen leser den.
Responsen er også positiv, forteller han.
– Jeg synes derfor det ofte er en lav terskel for å øke formidlingspotensialet, spesielt på den visuelle fronten – enten i form av infografiske illustrasjoner eller en forklaringsvideo. Jeg har også laget videoer som har blitt brukt i undervisningssammenheng, der studentene har sagt at det er et veldig nyttig supplement til all tekstlig innhold.
Konkurranse
Siden kundene til Visual Lab i stor grad er offentlige aktører, legges oppdragene som regel ut på anbud. Her kan det være hard konkurranse.
– Det finnes konkurrenter som tar på seg lignende oppdrag innen forskningsformidling. Men det er gjerne større byråer, som produserer i hovedsak reklame- eller kampanjefilmer.
– Jeg har ennå ikke sett noen som er så spesialisert på dette feltet som oss. Så har vi også den akademiske kompetansen som jeg mener er viktig for å ivareta det faglige innholdet.