dentsus bærekraftsbingo skal gjøre de ansatte grønnere
– Når man normaliserer slik atferd på jobb, har det ført til en annen type tilnærming hjemme
– Noen gikk hardt ut, jeg var blant dem.
Det sier Paal Fure, CEO i dentsu Norge og Nord Europa.
Han forteller KOM24 om bærekraftsbingoen byrået har hatt gående blant sine 300 ansatte i høst.
Det var 37 oppgaver som skulle dokumentere at de hadde endret vaner innen stort og smått.
Alle monner drar
Det gikk på alt fra å velge elektrisk drosje når man tar drosje til det å finne alternativer til aluminiumsfolie.
Etter hvert er det førstemann til å få bingo.
Målet har vært å påvirke ansatte, deres familier og venner til å ta flere bærekraftige valg i hverdagen.
Ideen har de fått fra dentsu Danmark.
– At vi 300 i Norge og 300 i Danmark har hatt dette som en aktivitet har ikke den største betydningen i den store sammenhengen, men det går under mottoet alle monner drar og alle kan ikke gjøre alt, sier han.
Fure sier at det har vært viktig for dem at dette ikke bare blir en one off, men og noe som har en pedagogisk side og som satte i gang en tankeprosess hos folk.
– Når du først må finne et alternativ til aluminiumsfolie, så gjør du det, for du kommer ikke i mål med bingoen uten at du har løst alle oppgavene, sier han.
Når du får bingo får du en bærekraftig gave. Selv gikk han for en totebag.
– Viktig og lærerikt
– Gamification som bingoen representerer er ikke bare en aktivitet, det blir et lekent lag på noe viktig og lærerikt, sier han.
Han sier at det er ting gjennom bingoen som gjør at han nå lever mer bærekraftig.
De har vært opptatt av å spre budskapet om bingoen, og han sier det krever veldig lite.
Blant annet har de sørget for at den har vært på skjermene i lokalet.
– Og hver gang jeg har en CEO-brif på teams, så passer jeg på å minne folk om denne og å sekundere hvordan jeg selv ligger an. Det er ganske enkelt å skape et formålstjenlig engasjement som ikke bare blir ren symbolikk. det er ikke det verden trenger mer av.
Han sier at flere av landene han er leder for kommer til å låne ideen.
Dette med bærekraft er svært viktig for dentsu, han sier de har sett på FNs bærekraftsmål og har valgt seg ut mål nummer 17, som omhandler samarbeid.
Når året begynte samlet de noen av sine viktigste oppdragsgivere og sa hva deres prioriteringer er.
Skal påvirke én million nordmenn
Målet er at de sammen med sine kunder skal påvirke mer enn én million nordmenn til å ta mer bærekraftige valg i løpet av 2023.
– Rollen vi tar på oss er å skape samarbeid. Noen har ideer, men ikke løsningen mens andre trenger gjennomslagskraft, sier han og forteller at noen oppdragsgivere gjerne har ting de trenger hjelp med å få fullført, mens andre ikke har så mange ideer.
Fure sier at det er gjennom reelle endringer de opererer og forteller at da de valgte sitt nye kontorbygg så skulle det være et sirkulærøkonomisk bygg. Sammen med med-leietakerne ble de enige om et felles bærekraftsmål, at personalrestauranten skulle redusere kjøttandelen enda mer.
Nå er de vegetariske og veganske alternativene de mest populære.
– Når man normaliserer slik atferd på jobb, så har det ført til en annen type tilnærming hjemme, sier han.