t.v. Geir Karlsen, Norwegian-sjef og Eline Hyggen Skari, Senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian. t.h. Wanda Grimsgaard, Professor i Visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge, USN Handelshøyskolen og Øystein Pedersen Dahlen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, og ekspert på strategisk kommunikasjon.

Norwegian-sjefens uttalelser får kritikk

Anklaget kunder for løgn. Ekspertene utfordrer Geir Karlsens uttalelser og Norwegians kommunikasjonsstrategi. 

Publisert Sist oppdatert

– Våre kunder lyver rett og slett. Så langt er det stor forskjell mellom hva kundene sier og hva de faktisk gjør. 

Det uttalte Norwegian-sjef, Geir Karlsen, på et seminar sist uke, ifølge Dagens Næringsliv

Under to prosent betaler

Kjøper man flybilletter gjennom Norwegian sine nettsider, får man et tilbud om å betale ekstra for klimakompensasjon. 

Pengene går til prosjekter som reduserer karbonutslipp, som regnskogkonservering i Peru og vindkraftutbygging i Thailand, skriver DN.

I fjor var det imidlertid kun 1,8 prosent av selskapets 18 millioner passasjerer som valgte å kompensere for klimautslippet på reisene sine. 

Innsikts- og rådgivningsselskapet Kantar har gjennomført en undersøkelse som viser til at halvparten av de spurte sier de er villig til å betale ekstra for å kjøpe et produkt som er mer bærekraftig. 

Utsagn vekker reaksjoner

Wanda Grimsgaard, Professor i Visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge, USN Handelshøyskolen.

Utsagnet til Norwegian-sjefen får både kunder og eksperter til å reagere. 

– Det er sjelden noen god idé å anklage kundene sine for å lyve, sier Wanda Grimsgaard. 

Hun er professor i visuell kommunikasjon, og advarer mot potensielle negative konsekvenser for Norwegians merkevare. 

– Å kalle kundene for løgnere, gir ikke akkurat positive assosiasjoner til merkevaren deres. 

Grønnvasking 

Grimsgaard mener Norwegian bør ta et reelt ansvar, fremfor å legge skylden over på kundene. 

– For å gjøre en reell forskjell, burde de inkludere klimakompensasjon i billettprisen, hvilket ville representert et mer aktivt ansvar sammen med kundene, sier hun og bemerker: 

– Da ville 1,8 prosent blitt 100 prosent. 

Hun synes deres nåværende tilnærming ikke samsvarer med deres påstand om å tilby et bærekraftig produkt. 

– Det er bare fantasien som strekker til når man tenker hvor langt man kan dra grønnvasking for å fremstå bærekraftig, sier Grimsgaard. 

– Dette er grønnvasking, fortsetter hun, og påpeker at flyselskapet enkelt og greit skyver ansvaret over på kundene. 

Vet ikke hva man betaler for

Øystein Pedersen Dahlen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, og ekspert på strategisk kommunikasjon.

Øystein Pedersen Dahlen er enig med Norwegian-sjefen i at vi mennesker ikke alltid følger opp våre gode intensjoner, men han påpeker et behov for klarere kommunikasjon om bærekraftstilbudet. 

– Valget man får når man bestiller billetter blir for abstrakt. Man vet egentlig ikke hva man betaler for, sier han. 

Dahlen bemerker at Norwegian med undersøkelsen likevel oppnår positiv endring ved å øke bevisstheten rundt flyreisevanene til folk. 

– Dette kan få folk til å tenke seg bedre om og fly mindre, sier han og fortsetter: 

– Hvis det er målet, så oppnår de det. Men Norwegian vil at folk skal fly. 

Dette sier Norwegian

– Dette var en spissformulering. I Norwegian skylder vi ikke på kundene, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari til KOM24. 

Eline Hyggen Skari, Senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

Hun sier uttalelsen kom som en illustrasjon på forholdet mellom de 50 prosent som sier seg villige til å betale mer for å handle mer bærekraftig, og de snaue to prosentene som velger å kjøpe klimakvoter for reisene sine med Norwegian. 

– Om noe, så viser saken at det er fortsatt stor avstand mellom liv og lære, og at vi må jobbe enda hardere med å tilby mer bærekraftige løsninger som kundene vil sette pris på – bokstavelig talt, sier Skari. 

Videre sier hun at Norwegian sitt mål er at alle skal ha muligheten til å fly bærekraftig. 

– Dette skal vi oppnå gjennom flåtefornyelse, bruk av ny teknologi for å hele tiden fly mer effektivt, og gjennom satsningen vår på fossilfritt flydrivstoff. 

– Kommunikasjonsmessig har vi konsentrert oss om målsetningene våre, og de konkrete tiltakene vi gjør som reduserer faktiske utslipp, fortsetter hun. 

– Mest bærekraftige valg

Norwegian har lovet kundene at de skal kutte 45 prosent av CO₂-utslippene innen 2030, sammenliknet med 2010.

– Klima- og miljøstrategien vår skal sikre at Norwegian alltid er blant passasjerenes mest bærekraftige valg, sier Skari. 

Hvorfor så få passasjerer velger å klimakompensere reisene sine, tror hun det er sammensatte årsaker til. 

– Vi har troen på at flere kommer til å velge mer bærekraftige løsninger i årene som kommer, og jobber med nye typer løsninger som reduserer kundenes utslipp, sier hun.

– Å tette prisgapet mellom fossile og fossilfrie flyreiser blir helt sentralt. Da trenger vi også rammebetingelser som gjør at det lønner seg for kundene å ta mer bærekraftige valg, fortsetter hun. 

Men kan bli bedre 

– Kommuniserer dere bærekraft for dårlig?

– Dette arbeidet er hele tiden i utvikling og vårt mål er å være så konkrete og etterrettelige som mulig, men vi kan selvsagt alltid bli bedre, innrømmer Skari. 

Hun kommenterer hvordan Norwegian har planlagt å styrke sin bærekraftskommunikasjon ved å si: 

– Dette er et langt lerret å bleke, og vi skal fortsette å kommunisere effekten av de tiltakene vi faktisk gjennomfører. Spesielt har vi tro på å øke tilgjengeligheten av fossilfritt flydrivstoff, som vi mener er det enkelttiltaket sammen med flåtefornyelse som vil ha størst effekt, avslutter hun. 

Powered by Labrador CMS