Klager Avinor-reklame inn til Forbrukertilsynet
Flyreklame fra Avinor er både usann og villedende, mener Framtiden i våre hender.
«Ranveig (88) lever med alvorlig øyesykdom: Slik kan din Tax Free-handel påvirke hennes hverdag».
Framtiden i våre hender (FIVH) mener annonsen fra Avinor påsto en direkte sammenheng mellom behandling av eldre syke mennesker og inntektene fra den politisk bestemte Tax Free-ordningen på norske flyplasser.
– Framtiden i våre hender vil peke på flere usanne og villedende påstander i reklamen. Men først og fremst reagerer vi på at et statlig eid selskap gjør reklamekampanjer om deres politiske rammevilkår, sier Anja Bakken Riise, leder i FIVH i en pressemelding.
FIVH mener det er en alvorlig rolleblanding av et statlig selskap.
– Det er et behov for tydeligere regler for statlige selskaper om hvilken type markedsføring de kan gjøre, mener Bakken Riise.
FIVH sier de usanne og villende påstandene i reklamen er som følger:
«Reklamen snakker usant om transportmidlene til øya Røst», «Avinor peker på en uriktig sammenheng mellom alkohol- og tobakkssalg og helsetilbud», «Avinor hevder at flyplassene i Norge er en del av et økosystem», «Avinor snakker usant om finansiering» og «Avinor hevder at dagens politikk finansierer bærekraftige løsninger».
Til slutt understreker organisasjonen den «uheldige rolleblandingen som Avinor tar initiativ til gjennom reklamen».
Avinor har ikke mottatt klage
– Dette kjenner vi ikke til, og Avinor har ikke mottatt en klage fra Framtiden i våre hender, eller Forbrukertilsynet. Om det er slik at det kommer en henvendelse vil vi selvsagt svare på den.
Det sier avdelingsleder for Kommunikasjon og samfunnskontakt i Avinor, Joachim Westher Andersen til KOM24.
Andersen legger til at man selvsagt står fritt til å klage på Avinors annonser, og at det er legitimt å være kritisk til luftfart.
– Men Avinor, som statens selskap og eier av 43 lufthavner over hele Norge, er gitt et viktig samfunnsoppdrag. Og dette samfunnsoppdraget mener vi det er helt legitimt å bruke nøkterne ressurser på å fortelle det norske folk om, sier han og kaller det de driver med for folkeopplysning
– Vi driver selvsagt ikke kampanjer for å bedre rammevilkårene våre, fortsetter han.
Fikk kort liv på lufta
For å kommentere noen av uttalelsene fra FIVH, sier Andersen at Taxfree-ordningen er en av inntektskildene til Avinor, og utgjør nærmere bestemt om lag 25 prosent av inntektene til selskapet.
Så har Avinor tidligere kommentert offentlig at en av annonsene deres hadde en overskrift som satte koblingen mellom taxfree-inntekter og flytilbud noe på spissen.
– Den annonsen fikk derfor et svært kort liv på lufta, sier Andersen.
Gir Framtiden i våre hender rett
– Så skal vi gi FIVH rett i at det teknisk sett finnes et alternativt transportmiddel til den 20 minutter lange flyturen mellom Røst og Bodø, en ferje med seilingstid på om lag 4 timer, som også har sine begrensninger i tider med ruskete vær.
Andersen sier at Avinor gjerne forteller om arbeidet sitt med å påskynde og legge til rette for fremtidens bærekraftige luftfart.
– Sammen med resten av norsk luftfart, deler vi målet om at luftfarten skal være fossilfri innen 2050.
– Vi påstår på ingen måte at luftfarten er fossilfri i dag, avslutter han.