Forbrukerrådet mener SAS og Norwegian grønnvasker – det vil de ha en slutt på
Nå ber de myndighetene gripe inn mot markedsføring av “klimanøytrale” flyreiser.
Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og 22 av medlemsorganisasjonene fra 18 land har i dag sendt brev til EU-kommisjonen og nettverket av forbrukertilsynsmyndigheter (CPC) der de sterkt kritiserer villedende klimarelaterte påstander fra 17 europeiske flyselskaper.
Det skriver Forbrukerrådet på egne nettsider.
Forbrukerrådet er med i kampanjen og har i dag sendt brev til Forbrukertilsynet om saken.
Ifølge en juridisk analyse bestilt av BEUC, bryter slike klimapåstander EU-reglene om urettferdig handelspraksis, som er innført i norsk rett gjennom markedsføringsloven.
– Blant de 17 selskapene vi har sett på, er det 15 som flyr fra og til Norge, og to av dem er Norwegian og SAS, forteller direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, til egne nettsider.
Forbrukerorganisasjonene ber om en europeisk undersøkelse av saken, og at tilsynsmyndighetene skal slå ned på praksisen og bøtelegge ulovlig markedsføring.
De berørte flyselskapene – og hele bransjen – må slutte med påstander som gir forbrukerne inntrykk av at det er mulig å fly klimavennlig.
– Dette er rett og slett usant. Å fly ikke er bærekraftig, og vil heller ikke bli det i nær fremtid. Der flyselskaper har tilbudt oss forbrukere å betale ekstra “grønne” avgifter basert på slike villedende påstander, bør flyselskapene gi refusjon til kundene sine, sier Blyverket.
Hun sier at de oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen.
– I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet, sier hun.
I SAS er de svært overrasket over utspillet, sier pressesjef Tonje Sund.
– Vi i SAS prøver å lede denne viktige transformasjonsreisen og vi er veldig nøye med at markedsføringen vår ikke skal villede. Men det er selvfølgelig bra om vi får felles retningslinjer. Som Karsten Lauritzen i Dansk Industri Transport sier: «Flybransjen opererer i et globalt marked med internasjonal konkurranse, derfor er det bra om det er klarere retningslinjer i EU, fremfor nasjonale særregler, slik at selskapene vet hvordan de skal forholde seg til markedsføringen. Retningslinjene må bare ikke bli så restriktive at vi ikke kommer noen vei.», skriver Sund i en e-post til KOM24.
Hun skriver at SAS har hele tiden vært tydelige på at reisen mot lav- og nullutslippsflyvninger vil ta tid og vi gjør store investeringer på veien dit.
– SAS har investert aktivt i å redusere sin miljøpåvirkning, inkludert tiltak som å bruke mer drivstoffeffektive fly og øke bruken av nettopp Sustainable Aviation Fuel (SAF) – som er bryggen over til lav- og nullutslippsflyvninger. Denne innsatsen har allerede ført til merkbare utslippsreduksjoner og kan fortsette å utgjøre en betydelig forskjell ettersom teknologien skrider fram, skriver hun og legger til at det er også verdt å merke seg at EU, så vel som Norge og Storbritannia, har anerkjent potensialet til SAF i å redusere klimagassutslipp og oppnå bærekraftsmål.
Charlotte Holmbergh, kommunikasjonssjef i Norwegian skriver i en e-post at luftfart er veldig internasjonalt og derfor ser de fram til klare retningslinjer på EU-nivå om hvordan vi skal kommunisere bærekraft.
– I Norwegian ønsker vi å oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig. Derfor samarbeider vi med industrien for å bidra til å øke produksjonen av bærekraftig flydrivstoff, som vi tror på relativt lang sikt er den beste og mest effektive måten vi kan redusere utslippene på. I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard. Vi har også en rekke andre tiltak for å redusere klimafotavtrykket vårt og har som mål å kutte 45 prosent av våre egne utslipp før 2030.