Slik har SATS markedsført sitt nye treningskonsept
Har satt en «standard» for hvordan konseptet skal videreføres i Norge og Norden.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I slutten av februar lanserte SATS for første gang et nytt konsept som ikke bare er trening, men en total treningsopplevelse.
– Det stemmer! 26. februar lanserte vi nyheten HIIT Zone, forteller Markeddsjef i SATS, Rikke Skogen til KOM24.
«HIIT» står for High Intensity Interval Training, altså høyintensitetstrening, som utføres i et spesialdesignet rom med nattklubbstemning.
– Vi har registrert at det er stor etterspørsel etter denne typen trening. HIIT er veldig populært, og med denne kombinasjonen ønsker vi å tilby våre medlemmer noe unikt som gir en ultimat treningsopplevelse.
Effektiv måte å skape synlighet
Foreløpig tilbys denne treningen kun på SATS Colosseum i Oslo. Der har medlemmene tilgang til sonen hvor det er dundrende musikk, spesialdesignet lyssetting for å gi en følelse av nattklubb med høyintensiv trening.
– Planen er at dette konseptet skal tilbys på sentre i alle fire markeder, men vi valgte å begynne på SATS Colosseum for å teste ut i første omgang.
Hovedsakelig er dette konseptet tiltenkt en ung målgruppe i alderen, og vi rettet kommunikasjonen mot primærmålgruppen 15 til 25 år.
– Vi håper alle aldersgrupper synes dette er gøy og litt annerledes, men primært har vi rettet oss mot mennesker i dette aldersspennet. Det er denne gruppen vi har siktet oss inn mot i kommunikasjonen og markedsføringen av konseptet.
Dagen før lanseringen arrangerte treningskjeden et eksklusivt prelanserings-event hvor de inviterte presse og influensere, blant andre Stine Hartmann og Pia Seeberg.
– Vi inviterte kjente treningsprofiler som liker denne type trening og som har følgere som også kan sette pris på konseptet vårt. Dette er en effektiv måte å skape oppmerksomhet og synlighet, sammenlignet med tradisjonelt materiell.
Deretter har markedsføringen fram til selve lanseringen hovedsakelig foregått i sosiale medier.
– Vi begynte på Instagram og Facebook hvor vi slapp noen smakebiter, før vi delte en lanseringsfilm. Siden har vi også benyttet oss av betalt annonsering i sosiale medier og utendørsreklame i Clear Channels digitale flater.
Laget en «markedspakke»
Denne kombinasjonen av markedsaktiviteter blir «standard» når konseptet skal videreføres til flere SATS-sentre i Norge, og deretter i Danmark, Sverige og Finland.
– Det kan være at man gjør noen endringer for å skreddersy det som passer best i de ulike markedene, men denne «markedspakken» har fungert godt her i landet. Og blir et godt utgangspunkt for en god strategi- og lanseringsplan.
Lanseringsfilmen er det influenser, fotograf og filmregissør Joakim Kleven som har produsert sammen med oss.
– Han har filmet og klippet filmen, og han har klart å få fram et nytt og annerledes uttrykk for oss. Dette er ikke en såkalt klassisk treningsfilm fordi den er både filmet og særlig klippet på en litt annen måte for å appellere enda sterkere til målgruppen.
Og legger til:
– Vi synes Kleven har gjort en fantastisk jobb og skapt et fint uttrykk som passer oss og dette konseptet. Vi gleder oss til å kunne tilby dette til enda flere i nær fremtid.