Markus Olsen mener ikke arbeidsgivere kan klandres for hvordan jobbmarkedet ser ut i dag, men han har en høne å plukke med dem likevel.

Jobbsøker får ikke svar: – Frustrerende, respektløst og lite konstruktivt 

Den nyutdannede masterstudenten har en bønn til alle arbeidsgivere der ute. 

Publisert

Å søke jobb som nyutdannet er en krevende oppgave i seg selv. Men mange arbeidsgivere gjør tilværelsen unødvendig vanskelig ved å ikke gi tilbakemelding på søknader.

– Som jobbsøker kan det være en utrolig demotiverende opplevelse å sende ut søknad etter søknad uten å få noen form for tilbakemelding, sier Markus Olsen.

Respektløst og lite konstruktivt

Olsen er masterstudent i politisk kommunikasjon og har siden mars sendt ut 28 jobbsøknader, vært på to intervjuer, fått 20 avslag og én stilling har blitt trukket.

Det frustrerende er de sju stillingene han aldri har fått svar på. 

– Jeg synes det er frustrerende, respektløst og lite konstruktivt å ikke få tilbakemelding som nyutdannet. Jeg lurer på om jeg ikke er relevant eller mangler etterspurt erfaring, men alt blir bare synsing uten svar, sukker han.

Der Olsen har fått svar, har arbeidsgiverne i snitt brukt 28,8 dager. Det verste eksempelet er én arbeidsgiver som fortsatt ikke har gitt lyd fra seg 65 dager etter at søknadsfristen gikk ut.

– Selv om jeg ikke regner med å få denne stillingen, setter jeg pris på å ikke måtte sitte i ønsketenknings-limbo for lenge, sier han. 

Stikk i strid med det mange kan tenke seg, er denne arbeidsgiveren under offentlig sektor. Olsen synes dette er skuffende og skikkelig dårlig, og resulterer i at han ikke kommer til å søke jobb der i fremtiden.

Han legger vekt på at jobbsøkere investerer tid og krefter i å skrive en god søknad og tilpasse CV-en. Det er en prosess som krever både stor innsats og tålmodighet.

– Til alle arbeidsgivere

Han mistenker at tungt byråkrati, glemske saksbehandlere og en undervurdering av betydningen for søkeren, ligger bak manglende tilbakemeldinger. 

Olsen synes arbeidsgivere burde interessere seg stort i å gi tilbakemeldinger til alle søkere, uansett om de får jobben eller ikke. 

– Arbeidsgivernes innsats bør speile arbeidssøkerens. Det er gitt at arbeidsgivere bryr seg om sitt omdømme, og denne faktoren er absolutt med på å påvirke omdømmet, både positivt og negativt, sier han. 

Jobbsøkeren opplever at folk i sitt nettverk sitter i lignende situasjoner. 

– Jeg hadde et inntrykk om at det gjaldt nyutdannede studenter i all hovedsak, men jeg ser eksempler på at det skjer folk som har vært i arbeidslivet lenge.

Tilbakemeldingene han har fått har vært lovende. Han har blitt innkalt til intervju blant hundrevis av søkere og blitt innstilt som en sterk nummer to. 

– Jeg får stort sett skryt for gode søknader og godt språk. Generelt får jeg tilbakemeldinger på at det er mange søkere til en gitt stilling, men dette ville jeg kalt en nøytral tilbakemelding, sier Olsen. 

Han har derfor en bønn til alle arbeidsgivere der ute:

– Vær bevisst på hvor mye det betyr for en jobbsøker å få en tilbakemelding, selv om den skulle være negativ. 

Her mener han en enkel e-post med en tilbakemelding holder i massevis. Det viser at de respekterer tiden og innsatsen som søkeren har investert, og sikrer at omdømmet deres styrkes. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS