Daniel Torkildsen Lea, kommunikasjonssjef i Høyre.
Daniel Torkildsen Lea, kommunikasjonssjef i Høyre.

Lokalvalg 2023:

Høyres kommunikasjonsbudsjett kraftig redusert: – Kostnadseffektivitet blir viktig

Partiet må jobbe strategisk for å nå ut til velgerne.

Publisert

Til høsten er det klart for lokalvalg. KOM24 har snakket med de ulike partiene om hvordan de jobber for å nå ut til velgerne.

Etter forrige valg i 2019 sto partiet Høyre igjen med ordførere i 34 forskjellige kommuner. Nå forteller kommunikasjonssjef, Daniel Torkildsen Lea, at budsjettet er betydelig svekket.

– Jeg vil ikke gå ut med konkrete summer, men jeg kan si at budsjettet er kraftig redusert sammenlignet med 2019-valget. Kostnadseffektivitet har derfor vært veldig viktig for oss, sier Lea til KOM24.

Kommunikasjonsstaben i Høyre utvides ikke i forbindelse med valget. De har to midlertidig ansatte i kampanjeteamet, som jobber særlig med å følge opp lokallagene.

– Den største forskjellen for oss på stortingsvalg og lokalvalg er at vi har budsjetter til betalt kommunikasjon og at vi kan mobilisere tusenvis av frivillige og kandidater til innsats. 

Mindre enn Ap

På meningsmålingene har det så langt sett svært bra ut for Høyre. Forrige måling fra Vårt Land og Dagbladet viser at de ligger an til å få 31,7 prosent av stemmene totalt.

Men selv om de er et av landets største parti, er Lea tydelig på at de har mindre å rutte med enn sin hovedkonkurrent.

– Sammenlignet med Ap, som er sponset av fagbevegelsen, har vi fortsatt mindre ressurser. Men vår største fordel er alle de frivillige som bidrar til vår valgkamp. Vi er best på å banke dører og møte velgerne der de er. Vi har jobbet systematisk med opplæring, og har gjennomgående kandidater som er offensive i sitt kommunikasjonsarbeid. Det trumfer enhver annonsekrone.

Strategien deres går i hovedsak ut på å bidra til at lokalpolitikerne deres når frem med sitt budskap.

– De færreste leser partiprogrammene. Derfor har vi jobbet målbevisst med å lage gode, korte budskap som skal gi en blå tråd for Høyres kommunikasjon på tvers av flyers, nettside, annonsering, sosiale medier og pressearbeid. Utover det vektlegger vi de sakene våre potensielle velgere er mest opptatt av, og hvor vi har gode svar, som innenfor privatøkonomi, skole, eldreomsorg og arbeidsplasser. 

– Avgjøres ikke av penger

Flere partier har nå reklamer plassert på nett, kollektiv transport og andre offentlige steder. I norsk sammenheng går større pengesummer enn noen gang inn i kommunikasjon og PR.

– Sett fra vår side er budsjettet vårt ganske begrenset. Fortsatt er den organiske kommunikasjonen gjennom pressearbeid, sosiale medier og direkte møter med velgere aller viktigst for partiene. Dette valget avgjøres ikke av penger, men av hvilket parti velgerne mener har best svar på de utfordringene de møter, sier Lea.

Hver enkelt lokalavdeling er for Høyres del utstyrt med stor grad av frihet til å drive for seg selv.

– Når det er sagt har vi et godt malverk, bra verktøy og gir råd som forhåpentligvis gjør kommunikasjonen bedre. I denne valgkampen har vi også jobbet mye med hvordan vi kan nå ut til velgerne geografisk med budskap som treffer dem. Det gleder jeg meg til å fortelle mer om når valglokalene åpner.

Powered by Labrador CMS