MENINGER:
Vil en grønnvaskingspris bidra til en bedre verden?
«Vi er bekymret for at denne prisen vil bidra til at bedrifter blir redde for å kommunisere hva de faktisk har fått til», skriver Maria Peltokangas og Katherine Duarte.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Les også: PR-jippo fra Forbrukerrådet?
Les også: Derfor har vi lansert grønnvaskingsprisen
Grønnvaskingsprisen har aktørene laget for å «bygge kunnskap om uredelig og uriktig markedsføring av bærekraft, såkalt grønnvasking», skriver de på sine nettsider.
Forbrukerrådet har sammen med en jury fra Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Avfall Norge, 12 years og Skift gått sammen om en grønnvaskingspris.
Grønnvaskingsprisen har som mål å gjøre det enklere for forbrukerne å ta bærekraftige valg, i tillegg til å bidra til at kommunikasjonen rundt bærekraft blir etterrettelig.
Tanken er god, men vi er redde for at flere bedrifter vil frastå fra å gjøre tiltak, i frykt for å bli tatt av «bærekraftspolitiet».
Prisen er et tiltak vi er usikre på om vil føre til at flere bedrifter aktivt jobber med bærekraft.
Selvsagt er det viktig at bedrifter ikke skaper inntrykk av å være mer miljøvennlig eller bærekraftig enn det den er.
Men vi er bekymret for at denne prisen vil bidra til at bedrifter blir redde for å kommunisere hva de faktisk har fått til, og hvilke grønne tiltak de faktisk har iverksatt, i frykt for å bli hengt ut, eller i verste fall nominert til denne prisen som sterke aktører står bak.
Vi har begge jobbet med kommunikasjon og bærekraft i en årrekke, og vi bistår kundene våre med å nå sine bærekraftsmål og kommunisere sine tiltak på en god og troverdig måte.
Norge er avhengig av at flere bedrifter kommer i gang med sitt bærekraftsarbeid og for å få til dette trenger vi å heie på dem som ønsker å bidra og løfte de frem. Det synes vi at Skift har lyktes med gjennom etableringen av grønnvaskingsplakaten og fremfor alt fellesskapet de har etablert.
Vi applauderer både Grønnvaskingsplakaten og deres arbeid for å gjøre verden til et grønnere og mer bærekraftig sted. Vi jobber nemlig mot samme mål!
Samtidig er vi klar over at villedende markedsføring og stadig flere produkter og tjenester som skilter med å være «naturlig», «grønnere», «karbonnøytral» og «klimakompensert» er selvsagt både forvirrende.
Vi som forbrukere mister tilliten til både produktet, og ikke minst mister vi tilliten til disse påstandene og begrepene som brukes.
Dermed er det helt riktig at Forbrukerrådet tar tak i denne markedsføringen, både når det mangler dokumentasjon bak påstanden og når det gjelder effekten til produktene eller tjenesten og hva den lover.
Til dette punktet er vi helt på bølgelengde med Forbrukerrådet.
Det vi derimot er uenige i, er at dette blir en «Gullbarbie» for bærekraft, altså en pris der man henger ut syndere i bransjen.
Vi hadde heller sett og applaudert høyere om Forbrukerrådet hadde løftet frem de bedriftene som faktisk gjør en god jobb, de som tross begrensede ressurser og midler har mot nok, og sterk nok ønske til å gjøre det som trengs for å nå det grønne skiftet.
Tanken bak Grønnvaskingsprisen er sikkert god, men vi ville heller sett at Forbrukerrådet og aktørene bak prisen ville bruke sine ressurser på å løfte frem de gode historiene, ja, rett og slett løfte frem bærekraftsentusiastene i dette ganske land.
En nasjonal bærekraftspris er noe vi gjerne kan være med på å bidra til å få på plass - hvem tar ballen?
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.