– Retorisk handler streiken om å vinne offentligheten
Ifølge UiB-professoren er det alltid vanskeligst for den streikende parten: – Viktig å bruke en kommunikasjon som i dette tilfellet, tiltaler borgerne som rammes, sier Jens Elmelund Kjeldsen.
Retorisk handler streiken om to ting, ifølge professor på Institutt for informasjons- og vitenskap ved Universitetet i Bergen, Jens Elmelund Kjeldsen.
– Det handler om hva partene vil oppnå, og hvordan de skal oppnå dette, slår han fast, til KOM24.
Trappes opp før helgen
Kjeldsen minner om at selve handlingene – som følge av streiken så langt – også er en form for kommunikasjon.
– Det at man ikke får tak i øl og mineralvann er en veldig konkret handling, og en måte å kommunisere på. Mindre eller ingen tilgang til varer eller tjenester i en streik er et tydelig signal til befolkningen, og en effektiv måte å kommunisere på.
Ifølge Kjeldsen er det mange faktorer som avgjør hvordan denne typen kommunikasjon mottas i befolkningen.
– Det kommer helt an på hva slags sak man har og rammene rundt. I dette tilfellet tror jeg rettferdighet og grådighet vil stilles opp mot hverandre.
Søndag ble streiken et faktum da det etter 17 timer på overtid ble brudd i meklingen mellom LO og NHO. Det er Landsorganisasjonen i Norge (LO) og Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), som er i konflikt med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Streiken skjer i et såkalt mellomoppgjør – der det forhandles om lønn uten resten av tariffavtalen, og rammer bredt fra bryggerier og industribedrifter til godteriprodusenter og fergesamband.
Foreløpig i favør LO-medlemmene
Tirsdag ettermiddag melder LO videre opptrapping i streiken med et andre streikeuttak fredag – som innebærer at det før helg vil være totalt 38 500 LO-medlemmer i streik.
Kjeldsen sier det er viktig for partene å vinne offentligheten, og at det alltid er vanskeligst for den streikende parten.
– Det er fordi det er denne parten som er «skyld» i streiken – selv om det selvfølgelig er to parter som skaper streik og ubalanse. Men for den streikende parten vil det alltid være viktig å bruke en kommunikasjon som i dette tilfellet, tiltaler borgerne som rammes.
I Norge er vi særdeles opptatt av rettferdighet - og dette taler til de streikendes fordel, ifølge professoren.
– Helt klart. Det ser vi tydelig i alle land, og vi er ikke ikke noe unntak. Det at vanlige folks lønn ikke har fulgt prisstigningen, men at vi stadig leser om skyhøye lederlønninger, taler helt klart i fordel alle LO-medlemmene som streiker.
Høy troverdighet til streikende part
Streiken som har vart siden søndag er allerede historisk, fordi det ikke siden krigen har endt i streik i et mellomoppgjør om lønn.
Kjeldsen peker på to viktige faktorer for å vinne offentligheten.
– På den ene siden er det en konflikt der hver av partene tydelig må få frem sine argumenter for å rettferdiggjøre valgene sine, og på den andre siden påvirkes vi av følelser. Kommunikasjonsfaglig handler ikke denne streiken bare om penger, men også hvor mye troverdighet hver av partene har, og hvilke følelser man vekker hos motparten og borgerne.
– Men til syvende og sist må man ha en god sak. Denne streiken har allerede rammet bredt og kommer til å ramme hardere hver eneste gang den trappes opp. Selv om det spøker for utepils i finværet og deretter 17. mai-varer, så tror jeg de streikende foreløpig har høy troverdighet og sympati. Men det gjenstår å se om dette vedvarer.