Her har Wenche Pedersen akkurat postlagt søknaden til EU om å utvide døgnet. Det lagde NRK sak på, men de visste ikke at det var Geelmuyden Kiese som stod bak stuntet.
Her har Wenche Pedersen akkurat postlagt søknaden til EU om å utvide døgnet. Det lagde NRK sak på, men de visste ikke at det var Geelmuyden Kiese som stod bak stuntet.

Kritikken hagler mot GK-kampanje – dette svarer byrået

NRK visste ikke at det var et PR-byrå som stod bak da de omtalte stuntet. Politisk redaktør mener kampanjen mangler faglig substans og lurer på om byrået kødder.

Publisert Sist oppdatert

I vinter ble det kjent at Geelmuyden Kiese hadde vunnet kontrakten som skulle hjelpe til med å få folk til å flytte til den såkalte tiltakssonen, altså Nord-Troms og Finnmark.

At kontrakten gikk til et byrå sør i landet skapte oppstyr. 

Nå er første del av kampanjen ute og oppstyret har på ingen måte lagt seg. 

– Lite faglig substans

Ordfører i Vadsø kommune og styreleder i Øst-Finnmarkrådet, Wenche Pedersen, kunne denne uken fortelle at telefonen ikke har stått stille og at de har fått over 200 medieoppslag fra hele verden, blant annet en podkast i Dubai.

Men også større aktører, som Politico har kastet seg på.

Ikke alle er like imponert. 

Maja Sojtaric er tidligere kommunikasjonsrådgiver og nåværende politisk redaktør i Nordlys, hun skriver i en kommentar at Geelmuyden Kiese har solgt Pedersen en gammel ide og hun mener det er så lite faglig substans i dette at man lurer på om byrået kødder med Øst-Finnmarkrådet med vilje.

Byråleder i Storm Communications har på sin side sagt at han blir oppgitt og at dette, med noen få unntak, er dette virkelig ikke en metode som kjennetegner bransjen.

Se hva Gelmuyden Kiese svarer nederst i saken.

Med omtale i utenlandsk media kommer og omtale i norsk media. 

Flere medier har omtalt saken, deriblant NRK Finnmark. Artikkelen deres ble i tillegg publisert på NRK sin hovedsite på nett.

Marte Lindi er distriktsredaktør i NRK Finnmark. Hun bekrefter overfor KOM24 at de ikke visste at pressemeldingen fra Øst-Finnmarkrådet var en del av en kampanje i regi av et av Norges største PR-byrå.

– Ikke klar over PR-stunt

– Vi visste at det var et stunt fra Øst-Finnmarkrådet gjennom en pressemelding, men der var ikke PR-byrået nevnt, skriver Lindi.

Siden pressemeldingen omhandlet en faktisk søknad til EU-kommisjonen, valgte de å skrive saken.

– Ettersom Vadsø-ordfører og regionrådslederen Wenche Pedersen hadde sendt en søknad til kommisjonen og viste til det i den pressemeldingen som ble sendt ut, valgte vi å omtale saken fordi den er såpass spesiell. Det ville vi nok gjort selv om vi hadde visst at et PR-byrå sto bak, men ville da tatt det med i saken fra start.

– Det ble også hentet inn en stemme som påpekte det urealistiske i dette stuntet. Det at en ordfører velger å bruke seg selv på denne måten, er årsaken til at vi omtalte det, fortsetter hun.

NRK la også inn en henvisning til Sommarøy-saken, fordi de så at det var visse likheter.

Dette er spørsmålene Geelmuyden Kiese ikke vil svare på

– Hva mener dere om kritikken fra Marius Parmann?

– Har Geelmuyden Kiese forsøkt å lure pressen, ref oppslag i NRK?

– Hva er neste steg i kampanjen?

NRK skrev også om Innovasjon Norge-stuntet i 2019. Den gangen endte det hele med at de la inn en oppdatering der de skrev at de ikke burde publisert saken slik den først framsto.

– Stor respekt

– Forskjellen er likevel at premisset for denne saken om 26-timersdagen er en reell søknad til EU. Og det er som nevnt tatt forbehold i at dette er et stunt fra Øst-Finnmarkrådet sin side, skriver Lindi.

KOM24 har vært i kontakt med Geelmuyden Kiese, men de vil ikke uttale seg om kritikken som kommer mot kampanjen deres.

– Vi har stor respekt for at det kan være ulike meninger og vurderinger, men henviser som alltid til vår kunde, skriver byråleder Severin Roald i en SMS til KOM24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS