Her er størstedelen av Reklamekollektivet i Bergen samlet, dagen etter at de har hanket inn nok en premie for deres jobb for Kulturhuset i Bergen.

Reklamekollektivet fikk bronse i ADC Awards: – Det er helt enormt stas når du er på liste med disse superbyråene i USA

Lille Reklamekollektivet i Bergen hamlet opp med store internasjonale byrå i ADC Awards. Men de tar ikke helt av av den grunn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Bergen:)– Det har ikke gått opp for meg, størrelsen på de internasjonale prisene, men jeg håper dette er starten på en veldig spennende periode for oss.

Det sier Vilde Moen Hudson, grafisk designer i Reklamekollektivet i Bergen til KOM24.

Onsdag ble det kjent at Reklamekollektivet hadde sikret seg to bronsekuber i den 101. utgaven av ADC Awards. De fikk prisen for deres jobb for Kulturhuset i Bergen, hvor de har brukt teknologiske verktøy til å lage et generativt designsystem som påvirkes av ytre omgivelser.

De kaller selv prosjektet for et drømmeprosjekt.

Redefinert grensene

– Vi har benyttet mye teknologi i merkevaren for å virkelig ta vare på konseptet og være uventet befriende og tatt det til et nytt nivå der vi selv slipper taket som designerer og skaperer av identiteten og lar den være ekte og påvirket av ting som skjer på huset. Det er like uventet for oss som lager det som for publikum. Det har vært utfordrende å gi slipp på den måten, men og veldig, veldig gøy for oss som er vant med å være veldig nøye på hvordan ting skal se ut, sier Hudson.

Susanne Svendsen.

Byråsjef Susanne Svendsen sier at de beste prosjektene deres er når de får starte med strategifasen og jobber hundre prosent fra konsept til et ferdig merkevareplattform med en kjerne som de har definert.

– Det er et prosjekt der kunden har gitt full tillit til oss, vi har ikke bare dyttet grenser, men redefinert de og, sier hun.

Å vinne en bronse i ADC Awards er stort, til sammen kom det inn 10 500 bidrag, bare 381 av dem fikk pallplass. To av dem gikk altså til Bergen.

– Det er helt enormt stas når du er på liste med disse superbyråene i USA. Det er helt sinnssykt å komme gjennom det nåløyet. Vi har vært i en evig feiring siden da, sier en glad Thomas Birkeland, som er kreativ leder.

De glade bronsevinnerne reiste ikke til New York for å delta på prisutdelingen og ble informert om bronseplasseringen via en e-post seint onsdag kveld.

Representerer Bergen

Jobben deres for Kulturhuset har hanket inn en rekke priser de siste månedene og de vet allerede at de er på shortlist for å havne på pallen i European design awards, som blir delt ut om ikke så lenge.

– Hva betyr det for dere å vinne bronse i en slik konkurranse?

– Det er første gang vi vinner i en så stor konkurranse, og det er jo noe eget, selvfølgelig, når det er på et sånt nivå. Så synes vi det er kult å vinne med en lokal kulturaktør. Vi representerer på en måte Bergen hele veien. Det er jo stas. Så er vi jo små, vi er fortsatt ett av de minste byråene i Bergen, sier byråsjef Susanne Svendsen.

Reklamekollektivet ble etablert som et kollektiv i 2013 av frilansere som var up and comming, etter inspirasjon fra lignende kollektiv internasjonalt, men det varte bare i noen uker.

– Det var ingen i bransjen i Bergen som trodde på det. Bransjen i Bergen følte ikke at vi var noen ressurs, men mer en konkurrent, sier Svendsen. Så navnet besto, men de ble et byrå ganske raskt.

Thomas Birkeland

I dag er de sju ansatte. Nummer åtte kommer inn dørene i august. Og ambisjonene er å fortsette å være små. Da er det viktig å vinne priser.

– Det er noe vi har fått høre tidligere fra større konsern, at det er risky å gå til oss for vi er små. Mens vi nå hører at «vi vil jo komme til de beste». så det har selvfølgelig noe å si å vinne priser, sier Svendsen.

– Superviktig for oss

Hun sier de har en teori om at blir de store går det tregt og peker på at de er i en kreativ bransje og da skal det gå raskt.

– Skal man være små er dette superviktig for oss, for vi er nødt til å bevise at selv om vi er få er kvaliteten helt på topp. så det gir oss en tillit, det merker vi, sier hun.

Birkeland sier at de har med seg det kollektive tankesettet uansett og peker på at de samarbeider med andre.

– Vi er åpen på at skal du være et lite, spisset, kreativt byrå så må du jobbe med andre som er gode på sine områder. Så skal vi være gode på det vi er gode på. Vi er veldig glade i den tverfaglige rollen i prosjekter, sier han.

– Det er en veldig Oslo-sentrert bransje, så hvordan er det å sitte i Bergen og være med og hevde seg både nasjonalt og internasjonalt?

– Det skjer mer og mer i Bergen og vi synes det er stas. Men det er en forskjell, du merker det på miljøene og når vi kommer til Oslo er det ikke sånn at Oslo-bransjen vet om alle byråene i Bergen, så det er kanskje på tide at vi snakker litt høyere her borte, sier Svendsen.

Vilde Moen Hudson.

Birkeland peker på at Anti Bergen gjorde en jobb med identiteten til Festspillene i Bergen for noen år siden som og fikk og masse internasjonal oppmerksomhet.

– Så det er gøy at det er to kultur-caser fra Bergen som blir lagt merke til world wide.

– Er dette et bevis på at Norge er større enn Oslo?

– Absolutt, det vil jeg si. Jeg tenker det går litt den veien og. Bare i Bergen her er det mye som skjer og nå kommer flere og flere av Oslo-byråene til Bergen og prøver å etablere seg. Så det blir spennende å se. Det virker i samtaler med byrå vi har i Oslo som at de har fått øynene mer og mer opp for Vestlandet og har lyst på mer av våre kunder, sier Svendsen.

Når KOM24 er innom, dagen etter at det ble kjent at de hadde vunnet, er det lite som tyder på at det har vært noen stor feiring av den gjeve bronsekuben.

– De (Kulturhuset i Bergen, journ.mrk) skryter jo voldsomt, så det blir vel en feiring på ett eller annet tidspunkt for de ulike prisene som er vunnet, sier Svendsen.

Powered by Labrador CMS