Julepraten
2024 har vært det tøffeste året i Vibekes liv
– Det morsomste har uten tvil vært å få komme litt tilbake på jobb og være med alle de fine kollegene mine igjen. Det har vært dager hvor jeg ikke trodde det ville skje!
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det Vibeke Munthe-Kaas, CMO i KPMG, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Først og fremst koser jeg meg! Elsker jul. Julen skal tilbringes hjemme på Grefsen i Oslo, med mine tre barn og mann. Det er sjelden jeg som bestemmer hva vi gjør, og jeg tipper jeg blir utsatt for mye Sabeltann på tv’en og forespørsler om pepperkaker til frokost. Jeg krysser fingrene for snø, så vi kan ake, gå på ski og generelt være mest mulig ute.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Julaften feirer vi hos familien i Asker, vi er hele fire generasjoner til stede – veldig stas at barna får feire med sine oldeforeldre. Det betyr mye. På bordet står min kjære bonusmamma sin knallgode ribbe og pappas medisterkaker som serveres. Et høydepunkt! Så er det riskrem til dessert, noe jeg fint klarer meg uten – tulledessert.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
Les: Fehmers Liste – endelig en historie fra andre verdenskrig som løfter frem kvinnenes bidrag.
Se på: Teater! Vi må bruke kulturtilbudene i byen mer og romjulen er en perfekt tid for dette.
Lytt til: Live og Ronnys julepodcast gir uovertruffen julestemning.
Smak på: Pinnekjøttrester i wraps med salat, tomat, feta og agurk. Super restemat.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Helt ærlig så har 2024 vært det tøffeste året i mitt liv. Jeg gikk i veggen rundt påske, og har vært sykemeldt til nå. Så det morsomste har uten tvil vært å få komme litt tilbake på jobb og være med alle de fine kollegene mine igjen. Det har vært dager hvor jeg ikke trodde det ville skje!
Syns også det har vært veldig gøy å se hva KPMG har fått til sammen med alpinlandslaget rundt «Change the Course» kampanjen, glad for at vi kan være med å utfordre FIS til å gjøre ting litt annerledes fremover. Det trengs.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Jeg skal bli bedre på å puste med magen. Det er lett å harselere med behovet for balanse og hvile, men jeg har fått kjenne på kroppen hva som skjer hvis jeg ikke tar det på alvor – dit skal jeg ikke igjen.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?
• AI tar stor plass. Det kommer til å bli viktigere enn aldri før å finne balansen mellom teknologi og menneskelig touch. Ingen vil prate med en robot som ikke skjønner humor.
• Skal du snakke om bærekraft må du vise handling, ikke tomme ord.
• Short form video fortsetter å dominere - også på LinkedIn som får ny videofeed.
• 2025 blir året hvor perfeksjon går av moten (nok en gang). Innhold må være rått og ekte, og vi omfavner heller litt rot og menneskelighet i kommunikasjonen.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Jeg elsker nytt år og alt det representerer! Dessverre er det ikke alle som nødvendigvis gleder seg til et nytt år. Så mitt nyttårsforsett er at jeg skal gi mer tilbake, både i form av veldedighet men også engasjement. Vi som er heldige og har mye, må stå opp for de som lider. Både her hjemme og ute i verden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no