Byrået mistet millioner i inntekter: – Vi er mest opptatt av svarte og ikke røde tall
Men byråsjefen nektet å permittere de ansatte 100 prosent, og har styrket laget med to ansettelser gjennom pandemien.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det bergensbaserte byrået Apriil PR, tidligere kjent som NOR PR, opplevde å miste en tredjedel av omsetningen, rundt fem millioner kroner, i løpet av 2020.
– Hva er grunnen til dette? Er det pandemien sin skyld?
– I Apriil PR i Bergen er vi mest opptatt av at vi har gått med overskudd i 21 år på rad. Jeg er usikker på om andre byråer i bransjen kan skryte av det samme. I et år som 2020 tenker jeg at det å gå med overskudd er en prestasjon i seg selv. Vi skjønte raskt etter 12.mars at dette året kan bli tøft, og vi sto på for å klare å gå med overskudd og det klarte vi, sier byråleder Fredrik Hannestad til KOM24, før han legger til:
– Vi er ikke så opptatt av at overskuddet var mindre enn vi er vant med. Vi er mest opptatt av svarte og ikke røde tall.
- Se de viktigste tallene for både Apriil PR og Apriil PR Oslo lenger ned i saken
Byrået endte med et resultat før skatt på 204 000 kroner, sammenlignet med godt over 900 000 kroner i 2019. Dette er deres dårligste resultat på over på fem år. Samtidig har salgsinntektene til byrået falt fra 13 millioner i 2019 til 8 millioner i 2020.
– Få folk i arbeid
– Hvordan opplevde du det å være leder i en slik situasjon?
– Som gammel forsvarsmann har jeg vært i krigen før, og så hjelper det at jeg har 25 års erfaring som leder i PR-byrå. Vi har vært i kriser før og er vant til å håndtere det, men enhver krise er ny, så vi var raskt ute med å permitterte delvis alle vi som var i fulltidsstilling.
Det var altså ingen i byrået som ble permittert 100 prosent.
– Det var viktig å ikke måtte permittere ansatte 100 prosent. I en krisesituasjon er det utrolig viktig å holde hjulene i gang. Vi tok flere grep, blant annet med permitteringsmuligheten, men vi fikk folk tilbake i 100 prosent så snart det lot seg gjøre.
For byrået var de tre første måneder gode, men så var det som byråsjefen sier «full stopp» i april. Men allerede til sommeren var de ansatte tilbake for fullt.
– Jeg har vært mest opptatt av å folk tilbake i arbeid igjen, selv om det var mange kunder i markedet som satte bremsene på.
Apriil PR 2020
Apriil PR | 2020 | 2019 |
Omsetning | 8 922 152 | 13 266 364 |
Byråinntekt | 7 968 719 | 12 189 814 |
Driftsresultat | 172 371 | 934 290 |
Resultat før skatt | 204 832 | 987 707 |
– Nå er vi allerede ferdig med første kvartal av 2021. Hvordan går det med dere nå?
– Vi opplever fremdeles at markedet er noe tregt. Men nå i midten av april opplever vi at det gradvis løsner. Så langt, de tre første månedene av 2021, har vi ikke hatt noen jubeltall, men jeg har stor tro på året som sådan, Vi har rigget oss så vi er klare for at ketchup-effekten skal utløses, sier han.
Oslo-kontoret
Apriil PR Oslo derimot, tidligere kjent som Navigator, gjorde det bedre enn Bergen-kontoret i 2020. Frem til nylig var det Hannestad selv som var midlertidig byråleder for byrået i Oslo. I mars ble det kjent at Jannicke Josefsson-Ruud tok over sjefsrollen.
Han forteller at grunnen til at Apriil PR Oslo har klart seg bra gjennom pandemien er fordi de har mange retaineravtaler.
– Det at de har gjort det bra nå, henger sammen med at de har jobbet langsiktig over lang tid. Det nøt de godt av. I tillegg har vi har gode folk i Oslo som leverte enda bedre kvalitet når de skjønte at krisen rundt dem ble stor.
For i Oslo jobber de mye med teknologi- og software kunder.
– I tillegg har Apriil PR Oslo internasjonale avtaler og de jobber tett med andre PR-byråer i andre hovedsteder. Så man var kanskje i noe mindre grad påvirket av pandemien fordi man var en del av det store systemet.
Apriil PR Oslo 2020
Apriil PR Oslo | 2020 | 2019 |
Omsetning | 3 193 670 | 3 572 109 |
Byråinntekt | 3 060 950 | 3 321 534 |
Driftsresultat | 472 738 | 214 956 |
Resultat før skatt | 509 972 | 172 327 |
– Rette blikket
I Bergen har de en kundeportefølje som er spredt utover mange ulike bransjer, og de jobber med mer korte oppdrag.
– Dermed har vi utviklet en kultur som er mer markedstilpasset. Vi søker mot bransjer som i minst mulig grad er påvirket av koronapandemien. Her har vi vært gode på å rette blikket der det har vært mest lønnsomt, sier han.
Media Bergen, som Apriil-fellePsskapet er en del av, består av rundt 300 mennesker, og mer enn 30 byråer spredt i hele Norden.
– Vi har ofte gått under radaren og er ikke så kjent i Oslo som vår størrelse skulle tilsi. Med Apriil-satsingen stikker vi hodet mer frem og kjemper om de feiteste kontraktene, sier han og legger til:
– Og selv om vi ikke hadde stort overskudd i Apriil PR, fikk vi to nye folk om bord, Håkon og Frida. Så vi satser videre med nyansettelser og Apriil-fellesskapet.