Etter bare noen måneder i GK tok Jannicke et oppgjør med seg selv og forlot byrået
Blir sjef for Apriil PR i Oslo og har klare vekstambisjoner.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det som trigger meg er at etter 16 år i bransjen så hadde jeg enda ikke hørt om selskapene i Apriil-samarbeidet.
Det sier Jannicke Josefsson-Ruud som denne uken tok over som daglig leder for Apriil PR i Oslo. Med seg får hun to rådgivere som ikke har hatt noen sjef på over et år.
– En fornuftig og bra modell
– Jeg håper at det at jeg kommer inn kan gjøre at vi fokuserer på annet enn levering. At vi kan løfte blikket litt, sier hun.
Apriil-fellesskapet leverer tjenester innenfor reklame, story, design, PR, digital markedsføring og event.
Som et eksempel kan Apriil Reklame jobbe med en kunde som også trenger PR-hjelp. Da vil det være naturlig å knytte Apriil PR på - og vice versa.
Eierselskapet Media Bergen har kjøpt opp flere Oslo-baserte byråer som skal innlemmes i Apriil-familien og ut fra det skal man skape et fellesskap. Josefsson-Ruud sier at det er spennende å komme inn i et firma der flere ulike selskap skal bli en familie.
– Det er en fornuftig og bra modell. Dette er ulike byrå som beholder sin spisskompetanse. Det er fornuftig og smart, slik bransjen ser ut nå, mener hun o sier at det ofte er sånn at kundene opplever at det er vanskelig å finne all kompetanse på et og samme sted.
– Det fører til at de ender opp med mange byråpartnere. Her er alt under et tak og en ikke trenger å tilpasse seg noe annet en det, sier hun.
Totalt vil Apriil-fellesskapet telle rundt 70 ansatte i Oslo i løpet av året.
Fikk ikke det hun var lovet i GK
– Denne byråkonstellasjonen blir et fortrinn etter hvert som vi gjør den kjent. Foreløpig er den ukjent, men det er en plan for det, sier hun.
Josefsson-Ruud kommer fra Geelmuyden Kiese der hun begynte som seniorrådgiver så seint som i august 2020.
– Jeg var fortsatt i prøvetiden og tok et oppgjør med meg selv på om jeg ville være der eller ikke, sier hun.
Årsaken er at GK har tatt noen strategiske valg som gjør at hun følte at de områdene hun jobbet med, ikke fikk så stort fokus som hun var forespeilet.
– Jeg har tro på kommunikasjon som virkemiddel og jeg trives i skjæringspunktet mellom kommunikasjon og reklame, sier hun og legger til:
– Jeg får mer bruk for kompetansen min i et byrå som skal finne formen, sier hun.
Dette er hennes første byrålederjobb.
– Det er kjempespennende å utvikle folk, sette rettingen og være den lederen man selv vil ha, sier hun.
Apriil PR består bare av tre personer, inkludert Josefsson-Ruud. Men de har ambisjoner om vekst.
– Det har vært en god inngang på året. Vi har faste kunder og utviklet den porteføljen vi har. Det er et fint sted å komme til med sunn økonomi. Men de har vært lederløse og bare ved det at jeg kommer inn og kan ha mer fokus gjør at vi kan oppnå resultater i løpet av relativt kort tid, mener hun.
Det vil og bety flere ansatte.
– Vi ser for oss en dobling i løpet av året, sier hun.
– Vil vise vi er å regne med
Men først handler det om å bli kjent med sin nye arbeidsgiver. Foreløpig sitter hun i tomme kontorlokaler i Oslo.
– Jeg benytter meg av et kompetanseoverføringsvindu, så jeg har lov å være på kontoret. Det er veldig få folk her, men det er deilig å få kommet seg til sentrum, sier hun.
– Gjennom Apriil-satsingen ønsker vi å vise at vi er et byrånavn å regne med. Med en innsiktsbasert og menneskesentrisk tilnærming til faget og 90 kompetente fagspesialister, skal Apriil være et naturlig valg innen kommunikasjonsløsninger både for lokale, nasjonale og internasjonale merkevarer, sier Magnar Øyhovden, Konserndirektør i Media Bergen
– Med Jannicke Josefsson-Ruud med på laget i Oslo, får vi en sterk profil med solid nettverk og bransjeerfaring og er godt rigget for vekst, legger han til.