I åtte år har Robert Glad bodd i Amsterdam og bygd seg opp en karriere. Nå får han en unik sjanse som kreativ leder i berømt medieselskap.

Robert (31) fra Vesterålen får toppjobb i medieselskapet til digitalguru Gary Vee

– Man blir litt overveldet over at man får en sånn mulighet, det er en lang vei fra Vesterålen til Amsterdam og den posisjonen jeg er kommet i.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg begynte å snakke med dem for en tid siden og jeg har møtt mange mennesker som tenker på en ny og innovativ måte på ting jeg trodde var fastsatt. Jeg ble fort interessert i ambisjonene deres og hvor ville de med Amsterdam-kontoret og hvor jeg passer inn. Når det ble klart for meg var det et vanskelig tilbud å si nei til. Jeg tror det kommer til å bli et eventyr.

Det sier en lykkelig Robert Glad til KOM24.

Han har nylig begynt som kreativ leder på det nystartede kontoret til Vayner Media i Amsterdam.

Byrået eies av digitalguruen Gary Vee, og kjent som Gary Vaynerchuk.

Slik skapte han en karriere

– Det har vært en ambisjon for meg lenge å ta den lederrollen som kreativ leder, sier han.

Før Glad gikk til Vayner Media hadde han nesten seks år bak seg i Adidas. Glad er opprinnelig fra Vesterålen, men har bodd og arbeidet i Amsterdam de siste åtte årene, etter at han ble sendt dit i sin aller første jobb.

Karrieren hans har vært et eventyr så langt, men måten han kom inn i bransjen på var starten på alt. Men om den er for alle er ikke sikkert.

– Det var ulovlig, innrømmer han.

Det hele begynte med at han var ferdig med utdannelsen sin i Southampton og måtte ha jobb. Til liks med tusenvis av andre. Mens mange av hans medstudenter gjør ulike gimmicker for å få oppmerksomhet eller sender e-poster ville Glad gjøre noe mer kreativt. Så han endte opp med å snike seg for å levere portfolioen sin til den kreative lederen i AKQA.

– Jeg visste hvor kontoret var og de delte heis med Amnesty og jeg kunne late som jeg skulle inn der, og jeg visste cirka hvor jeg skulle gå, for jeg fikk inside tips, sier han.

Heldigvis for Glad var det ingen i resepsjonen, så han kom seg helt inn på kontoret til den kreative lederen. Men han var ute til lunsj, så da bare la Glad portfolioen på pulten til vedkommende og håpte på det beste.

– Etter noen dager fikk jeg melding på Instagram om at vedkommende var fan av arbeidet mitt og jeg ble gjort oppmerksom på at det var mulighet for et internship i London om ville vente litt eller jeg kunne hoppe på fly til Amsterdam med det samme. Jeg tenkte hvorfor ikke, sier han.

Rolls-Royce og Phillips

– Det var mye hardt arbeid om ventet meg. Jeg var intern i tre-fire måneder, så ble jeg ansatt. Da senket skuldrene seg litt, men mye arbeid ventet, sier han.

Han sier han fikk mye ansvar veldig fort og hadde kunder som Rolls-Royce og Phillips.

Etter noen år i AKQA bar det videre til Adidas der han har jobbet med fotball, løping, outdoors og Adidas Originals.

– Det har vært et sted som har gitt meg alle de rette mulighetene for å gjøre ting, sier han og forteller om ti dagers tur i fjellene i California for å ta bilder og fange en hel historie sammen med en av National Geographics beste fotografer, han forteller om et stort prosjekt for Tommy Hilfiger som varte et år der de skulle demokratisere motebransjen og det har vært photoshoots med store fotballstjerner.

– Plutselig står man der med Firmino og tenker; Hvordan endte jeg opp her?, sier han og gliser.

Men nå vil han være med og bygge opp det nye kontoret i Amsterdam til Vayner Media. Byrået har fra før av kontoret over hele verden i byer som New York, Los Angeles, London, Tokyo og Singapore, for å nevne noen.

Etter Brexit har Amsterdam nå mye av den kreative industrien etablert seg i Amsterdam.

Høye ambisjoner

Som kreativ leder blir det Glad som får ansvaret for de arbeidet som kommer ut fra kontoret i de ulike arbeidsstrømmene. Foreløpig er de ikke så mange på kontoret, 30–40 stykker, men de driver og ansetter for harde livet nå.

Han vil ikke ut med hvor mange de skal bli, men varsler en voldsom ekspansjon.

– Vi skal lage et team som kan levere på de ambisjonene vi har. Og de er ganske høye, sier han.

– Hvordan føles det?

– Man blir litt overveldet over at man får en sånn mulighet, det er en lang vei fra Vesterålen til Amsterdam og den posisjonen jeg er kommet i, sier han og takker alle de menneskene som har hjulpet han på veien.

– Jeg kommer til å jobbe hardt for å overbevise alle i ansettelsesprosessen at jeg er den rette for jobben og sørge for at jeg har den visjonen for å skape

– Hva vil du oppnå?

– Som kreativ leder har du en rolle som en person som får det beste ut av alle. Det er et team med utrolig talentfulle mennesker som gjør det bedre enn du selv ville gjort. Jeg skal få det beste ut av alle, sier han.

Glad sier at hans rolle er å skape det beste miljøet på jobb.

– Det kommer fantastisk arbeid som setter oss på kartet, sier han.

Glad sier at han skal jobbe for at man ikke bare når målene man har satt seg, men at man går videre.

Gull-løver

– En ting er å levere det brifene forteller, men jeg er interessert i å finne ut hvordan man ellers kan gjøre det. Vi skal være drømmere, tenke videre og ikke bare se brifen som blokade for ideer, men en plattform for å tenke større, se puslespillbitene og se hvordan man kan legge de ned så de knytter en god sammenhg mellom ting, sier han.

Det å vinne løver i Cannes ikke det viktigste for dem.

– Vi sikter såklart høyt men Lions er ikke nødvendigvis vår måte å måle suksess på, sier han.

– Vi skal skape noe som aldri har vært sett før. Vi snur ting på hodet og gjør kundene obs på den tankemåten, at man kan gjøre ting annerledes, sier han.

Han peker på at merkevarebygging skjer i SoMe og i alle samtalene på alle disse plattformene vi har tilgjengelige.

– Vi skal finne nye måter å ta del i samtalen som føles naturlig og knytter dem sterkere til merkevarene, sier han.

Etter åtte år i Nederland lever nå Glad drømmen.

– Jeg er spent på hvor dette ender, sier han selv.

Men han har innerst inne en drøm om å komme til Norge på et tidspunkt.

– Jeg har sett for meg at det hadde vært artig å komme hjem til Norge og se hvordan bransjelivet der er, å ha en business jeg kan ta til Nord-Norge en gang. Det hadde vært fantastisk å knekke den koden som kan ta med seg ting hjem, sier han.

Powered by Labrador CMS